Hei, etter å ha lest andre sitt innlegg ville jeg dele mitt tap og hvordan det har endret mitt liv totalt.
Min bror ble kun 19 år. Rett før sommerferien, 1 måned etter jeg fylte 14, da kom beskjeden. Min bror hadde tatt sitt eget liv. Broren min som hadde det så bra, han som kunne fylle en hel klasse, en hel stue og så mange mennesker meg smil, latter og lys i sjela. Han var borte nå. han som aldri var lei seg? Han som jeg aldri så gråte? Han som hadde venner overalt, hadde jobb, inntekt, eget sted å bo, kjæreste å så mye mer.
Vi var en søskenflokk på 3, jeg var minst, han var mellomst og da vår eldre bror igjen som eldst. Vår eldste bror hadde opplevd mye fra før, rus, politi, inn og ut av fengsel og mye psykiske plager, han hadde flere gang meldt «takk for alt, vi ses igjen» og forsvunnet. Heldivis ble han funnet og hjulpet og lever videre den dag idag. Det som gjør dette tapet så merkelig er at det er vår mellomste bror som valgte å avslutte livet, det var ingen tegn på noen plager eller noe vondt i gutten sitt hode eller hjerte, men selv var det han som hadde det så vondt at han ikke klarte mer.
Jeg var veldig ung da dette først skjedde så tankene å spørsmålene var ikke kommet til meg helt. Nå, 4 år senere, jeg er fyllt 18 og nærmer meg 19…jeg kjenner ikke at jeg vil bli eldre, jeg vil ikke bli eldre enn han, han var min storebror tross alt.
Både jeg, min mor og vår eldre bror har siden slitt veldig med vår psyke, vi har stort sett alle 3 falt i en rusavhengighet, selvskading og selmordstanker og flere selvmordsforsøk…jeg kan ennå huske de gangene jeg ble fortalt om min mor sitt forsøk, og flere av min eldre brors…selv sliter jeg også med selvmordstanker og kjenner jeg egentlig ikke orker mye mer, men jeg kan ikke la min familie miste fler. Jeg kan ikke påføre familien min mer sorg, spørsmål og smerte enn det som allerede har tatt grep på oss. Jo lenger og lenger tid det går fra dagen han forlot oss, jo mer savner jeg han og skulle ønske jeg kunne prate med han når jeg har der vondt, det er ofte jeg sier til megselv «jeg kunne trengt storebror nå»
Tingene jeg har igjen av han har jeg laget en minnes hylle for. Hvor bilder, gjenstander og ting fra barndommer vår er stilt opp, samt begravelses brosjyren med alle de fine bildene av han er på, klærne hans bruker jeg også til daglig, så jeg har han alltid med meg.
For kun noen måneder siden fikk jeg tatt 2 minnes tatoveringer for han, en hvor det står «kjempe glad i deg, xoxo storebror» i hans håndskrift, og den andre er tittelen på hans og familiens felles favoritt låt.
Selv 4 år etter er sorgen like vond, om ikke verre. jeg må nå leve livet videre uten min bestevenn, den jeg så opp til, verdens beste storebror og som vi alltid kalte deg «Vår Bajas»❤️