Står fast, prokrastinering?

Hei.

Jeg er en mann i 40 åra. Skilt. Har 2 ungdommer (13+15 år) som bor hos meg annenhver uke.

Jeg har CFS/ME, er ufør 65%, og jobber litt.
Jeg føler jeg står skikkelig fast. Konstant utmattet. Konstant på etterskudd med alt. Klarer ikke rydde lengre (egentlig husarbeid generelt). Dagene går egentlig kun til “Doomscrolling” på mobilen (når jeg ikke er på jobb). Skulle fikset syklene til ungdommen, men klarer ikke komme så langt…

Jeg har tidligere gått på antidepressiva. Da kunne jeg få “ånden over meg” til p ta skippertak. Men det siste halve året har jeg ikke stått på noen medisin.

Jeg trenger hjelp til å komme ut av dette…
Noen som har noen gode råd? Noen som har kommet over noe motivasjons greier som har hjulpet. Enten som app, eller som oppgaver på nett.

Hjelper liksom ikke på energien å leve i et konstant rot/kaos heller.

Mangler totalt motivasjon til noe som helst. Finner heller ikke glede noe som helst.

Hei. Nå vet ikke jeg om du er religiøs… det kan hjelpe å be til Gud.
Jeg er selv kristen, for meg hjelper det å snakke med Gud og lese i bibelen, det gir meg energi.
Kanskje ta deg en tur i kirken, prøv å møte Jesus.
(Håper jeg ikke krenker deg😊)

Klarer de ikke fikse syklene sine selv?

Nei. Litt mere galt med de enn “en dårlig wire”…

Hei. Takk for svar. Jeg er ikke religiøs (eller kristen). Går bare i kirken når jeg må, og føler ikke det er rette plassen for meg.

(Skal litt mere til enn som så for å bli krenket 😌)
Jeg er motstander av “krenkelseshysteriet”

Jeg har ikke samme diagnose, men har ADHD, og noen av elementene kan jeg kjenne meg veldig igjen i.

Noen få ting som kan hjelpe meg en del, når jeg trenger å få gjort ting, når hode og kropp helt og holdent nekter, og det er de kommende punktene, enten enkeltvis eller i kombinasjon med hverandre.

1. Jeg klarer ikke å overholde avtaler og løfter jeg gir til meg selv, men med andre mennesker er jeg veldig flink. Eksempelvis, hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg nok også unngått å fikse syklene, men hadde jeg laget en avtale med ungene, en av gangen at vi kunne satt av tid fra kl. 12 i morgen og gjort det sammen, så øker sannsynligheten for at det blir gjort.
  2. Skrive lister. Finn en app som det er lett å ha organiserte lister osv. Jeg har blitt fan av en app som heter "FamilyWall ". Sett av en dag eller to, skriv ned alt som burde gjøres. Deretter sortert dem i kategorier over hvor mye de haster med å bli ferdig. Deretter lager du en kategori som er for uka, og så en for dagen. Del gjerne oppgavene opp i så små deler som mulig, sånn at du oftere føler du har klart å fullføre en del av oppgaven og kan krysse ut noe, og får en liten dopamin gevinst i retur. F.eks. når det kommer til syklene. Ville jeg kanskje gjort det slik: 1) se og skrive ned hva som må byttes. 2) dra på biltema og handle deler. 3) avtale dag og tid med hver av ungene for reparasjon. 4) fikse sykkel nr.1. 5) fikse sykkel nr.2.
  3. Det å scrolle gjennom videoer på TikTok, Facebook, Instagram osv. Er ekstremt avhengighetsskapende, og man blir fort tidsblind. Jeg har ved flere anledninger slettet alle appene som har den video funksjonen(det dukker opp unnskyldninger for å installere dem igjen) eller satt på tidssperre på telefonen for de appene og nettsidene, slik at jeg blir påminnet om å redusere tidsbruken. Det fjerner ikke ønsket om å gjøre alt annet en det jeg egentlig skal, men de fleste andre aktiviteter som finnes, er lettere å rive seg vekk fra, en den doomscrollingen. Pluss at det meste er mer fornuftig også 😅 får mindre vondt av å sløst bort 2 timer i mine egene tanker, enn å ha scrollet igjennom videoer i 2 timer 😂(da får jeg hvertfall reflektert over og jobbet med det jeg allerede har i hodet… Høres veldig rart ut… Vet ikke om det gir mening for andre..?)
  4. Eventuelt bonus er å ta ut kontanter og legge dem i konvolutter, og legge vekk kortet helt. Deretter får du egene lommepenger utfra oppgavene du gjør. Men her er det viktig å balansere det slik at du ikke får så godt betalt at ikke gjør nok oppgaver, men også betalt nok til at du overlever om du ikke klarer å 100% fullføre alle oppgavene du har forutsett at må gjøres. For da ender du opp mest sannsynlig å bruke pengene du trenger uansett, og ikke ha noe respekt for konseptet i ettertid. Men du må jobbe for det.

Vil bare avslutte å si at selv om jeg ikke vet bakgrunnen for at du sluttet på medisinen, så ser det ut til at den har virket. Kan hende du burde tatt en prat med legen din og hørt om råd, og nevne at den medisinen har hjulpet deg tidligere. Eventuelt kanskje legen har forslaget til annet som kan brukes istedenfor. Bare husk å forklare tydelig hvor stort problemet er og hva de hverdagslige konsekvensene er. Eller gjør som meg, som husker alt helt til jeg sier hei til legen og glemmer alt jeg skulle si: skriv det ned og gi eller les det til legen.

Masse lykke til, håper du finner taktikker som fungerer for deg! Men husk at alt du prøver kan ta laaaang tid før fungerer. Jeg har prøvd og feilet i mange år før jeg lærte meg å bruke kalender aktivt. Og nå noterer jeg ALT i kalenderen, for hvis ikke så glemmes det. Og nå trener jeg på å bli flinkere til å aktivt bruke den lista jeg skrev om lenger opp her, jeg har perioder jeg glemmer at den eksisterer, men den hjelper så lenge jeg husker å bruke den aktivt 😉