Hei dere
Jeg er 20 år, har moderat depresjon og har hat symptomer av depresjon siden jeg var 9. Noe jeg har tenkt på er det at folk alltid sier at depresjon er periodisk, men jeg har aldri opplevd det slik, fra det jeg kan huske. For meg har det føltes som en konstant tilstand, som alltid var til stedet - ikke noe som kom og gikk i perioder.
Fra begynnelsen var det blant annet mye selv-hat, ekstremt dårlig selvbilde og ekstrem konstant passiv suicidalitet (altså, ingen aktive tanker eller planer på å ta livet mitt, bare masse tanker om at jeg ønsket å bli drept av naturlige årsaker uten smerte, eller bare aldri våkne opp igjen etter jeg la meg for å sove). Det var forferdelig og konstant slik i rundt 4 år, før jeg begynte å kjenne på mye mer tomhet enn noe annet. Jeg vet ikke hva som utløste denne endringen, men jeg antar at hjernen min bestemte seg for at jeg ikke kunne gå rundt i konstant emosjonell smerte lenger, for ingenting lettet på den. Jeg antar hjernen min måtte svekke mine opplevelser av følelser, slik at jeg kunne prøve å holde meg selv gående litt lettere, en om jeg konstant hengte meg opp i hvor mye jeg hatet meg selv for hver eneste ting jeg gjorde eller ikke gjorde (kjenner av og til på dette nå og, men det er veldig undertrykt).
Fra da (rundt 13 års alder) har jeg logisk sett vært veldig klar over at jeg ikke er forferdelig, at jeg fortjener å leve et liv og at jeg ikke trenger å føle meg mer enn nøytral over hvordan jeg ser ut - men, emosjonelt sett, virker det ikke som det er noe framgang. Jeg vet logisk sett mye, men jeg er egentlig ikke enige i disse tingende emosjonelt sett. Det er der alt ligger for meg nå. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal lære meg selv å endre på hvordan jeg føler om ting. Det er jo også litt spesielt vanskelig når jeg ikke helt klarer å kjenne på disse følelsene noe særlig lenger i utgangspunktet…
Jeg har vært hos BUP i perioder for noen år siden og det hjalp meg ikke, annet enn at jeg faktisk fikk diagnosene mine etter å ha vært der i flere år (fikk min depressiv depresjon diagnose, autismespekter diagnose og en til diagnose jeg ikke ønsker å dele her). Jeg gikk uten noe form for behandling i flere år etter jeg fikk mine diagnoser og ble skrevet ut av BUP (dette valget ble tatt av meg, min foresatte og mine behandlere sammen). Jeg viste liksom ikke hvor jeg skulle gå, for jeg hadde ikke energi eller troen på at noe ville hjelpe meg. Jeg har oppsøkt noen tilbud og de er fine de, i guess, men føler de ikke hjelper noe på vanskene mine heller (har ikke hatt nok med energi på å utnytte de særlig heller, spesielt etter skolen begynte opp igjen etter sommerferien).
Jeg er så utmattet og føler meg bare helt stuck. Jeg vet terapi eller noen andre ikke kan fikse meg - det er det jeg som må gjøre - men jeg står liksom bare så fast der jeg er og kommer meg ikke ut av det. Det er så tungt å fortsette med ting når man knapt har følelse for glede eller lyst (anhedoni)… Jeg får ikke til å gjøre nok gode ting for meg selv, som forhåpentligvis kan hjelpe meg litt mer. Jeg driver med ting av og til, men som jeg sa er jeg stuck i en tung feedback-loop - jeg har så dårlig med energi og da er alt bare så vanskelig.
Anyways… er det noen som kan relatere med det jeg skriver her og er det andre som også opplever at depresjonen føles konstant, og ikke føles som den kommer og går i perioder?