Jeg vet liksom hvilke steg jeg kan ta for å få det bedre, men får meg liksom ikke opp av møkka. Har nylig starta antidepressiva, de funker greit nok de men føler fortsatt på at alt føles tungt, og til tider så får jeg fortsatt selvmordstanker. Vet jeg kan bestille legetime og be om høyere dose. Samtidig så kan jeg be om henvisning et sted og kanskje få noen å snakke med, finne en måte å starte på ADHD-medisiner, også stikke bort på NAV og kanskje få litt økonomisk hjelp, eller i det minste hjelp til å få en jobb, men klarer faen ikke. Det er allerede et slit å komme meg ut av senga, kle på meg og spise litt frokost. Hvordan skal jeg få til mer enn det?? Føler meg fortsatt så håpløs. I tillegg så har jeg allerede vært innom DPS, ble skrevet ut for et par år sida. Ville de ha sluppet meg inn igjen? Jeg er så faen meg cooked
Når man har rett på hjelp, så er DPS pålagt å hjelpe en, uansett om man har vært innom dem før eller ikke. Så det tror jeg ikke du trenger å være bekymret for. Jeg har selv vært igjennom flere runder med å prøve å få hjelp, før jeg fikk den hjelpen jeg trengte.
Er det du kjenner mest på nå, at du er sliten? Det er slitsomt å skulle jobbe med alt hele tida og prøve å gjøre noe med alt sammen på en gang.
Jeg har lært at det avgjørende er å greie å ta noen gode pauser for meg selv. Kan du kanskje i helga eller for noen minutter nå, tenke at du ikke trenger å gjøre noe med de tingene akkurat nå? Og gjøre noe godt for deg i stedet? Gi deg selv en pause. Drikke en kopp med noe du liker godt å drikke, ta en varm dusj, høre på musikk du liker - et eller annet du liker og som føles godt eller ok for deg. Kanskje du ikke kjenner det når du gjør det, at det har noen effekt, men det er noe som roer ned kroppen din på sikt, eller iallfall ikke gjør ting verre.
Trenger du å gjøre noe med alle disse tingene nå? Kan du ikke heller la deg selv få ha det slik nå, anerkjenne at du har det vondt nå, og så se hva som du kjenner ville være godt når du har det slik. Hva trenger du av omsorg og støtte? Hvilke ting gode ting kan du gjøre for deg selv her og nå? Hvis det bare er å ikke snakke ned deg selv fordi du ikke greier å komme deg ut av senga. Hvis det føles best å ligge der, så heller kjenn på den følelsen av at det føles godt eller greit, enn å tving deg opp.
Du skriver at du vet liksom hvilke steg du kan ta for å få det bedre, vet du fordi du har gjort det før, eller fordi andre har fortalt deg det?
Akkurat nå høres det ut som du trenger å få litt ro og få slappet litt av. På mine dårlige dager så sier til meg selv at jeg trenger bare å få sovet og spist, og ellers trenger jeg ikke gjøre noe som helst, annet enn å prøve å gjøre ting som er litt godt for meg eller godta at jeg ikke orker å gjøre noe mer den dagen. Det pleier å hjelpe meg til å greie å gjøre noe mer dagen etter.
Å oppmuntre meg selv eller å prøve å se hva jeg kan greie å få gjort, eller enn å prøve å tvinge meg, gjør det lettere for meg å få gjort ting, enn før da jeg drev og tvang meg selv til å gjøre ting. Du har et valg. Det å føle at jeg har er valg, hvis jeg kan velge å bare bli liggende i senga når jeg føler for det, kan også gjøre det lettere for meg å stå opp senere.
Å behandle seg selv med tålmodighet, forståelse, vennlighet og medfølelse for at man har det slik og at man greier bare litt og har det vondt, er det som hjelper på sikt, er min erfaring, og ikke det å bli oppgitt over at man ikke greier å få gjort ting her og nå, selv om det er forståelig.
Det er noe med at man trenger å skynde seg langsomt. Når kroppen sier stopp, så er det fordi den vil at man skal begynne å lytte til den.