Hvordan få hjelp

Har vært gjennom utredning og behandling hos DPS og ble ferdig for 3 år siden. Har kompleks PTSD, ADD og engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse. Ble ufør for et år siden og sliter med ensomhet og depresjon, forsøker å presse meg selv ut og treffe folk, men å få venner er både krevende og skremmende, ingenting gir meg glede og alt er et tiltak å komme i gang med.
Legen henviste til DPS, men fikk avslag, og henvise til psykolog går jo også via DPS, så avslag der også, psykisk helsevern i Norge er en vits, er jeg virkelig nødt til å forsøke å gjøre det slutt for å få hjelp?

Hei, det er trist å høre du har fått avslag fra DPS. Eg mener etter 3 år i DPS, så burde de vel hatt en vurderingssamtale med deg om den hjelpen du har fått og om den har vært tilstrekkelig, men det virker som du trenger mer hjelp som er forståelig. Det kan være vanskelig å ha 3 diagnoser samtidig og det er ikke lett å si kor lang tid en person trenger for å føle seg bedre. Eg har også en engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse, så eg skjønner godt ka du går igjennom. Det du sier med å komme deg ut og se andre er ganske viktig med den forstyrrelsen. Hvis det finnes noen gratis tilbud i sentrum der du bor, kanskje du burde joine disse. Der er det lettere å møte folk og utsette deg for engsteligheten. Uansett eg står med deg og skjønner godt kordan dette føltes.

Tusen takk for svar 🙏
Har ikke hatt noen evaluering nei, men i avslaget fra DPS er begrunnelsen at jeg ikke vil ha nytte av videre behandling, greit nok, jeg har infunnet meg med at jeg aldri vil bli helt “frisk”, men at det ikke er forståelse for at det kan oppstå tider da behovet for å takle symptomtrykket er stort synes jeg er veldig trist.
Forsøker å presse meg litt ut og treffe folk i div tiltak her jeg bor, men det er krevende, og synes det er veldig vanskelig å klare å etablere nye vennskap.

Hei. Hva med at du og legen tar kontakt med komunen. Der har de psykiatriske sykepleiere. De kan være like flinke som psykologer. Trist du ikke kom inn på dps, men har dere for eks ett dagsenter hos dere hvor du kunne dratt og møtt folk.