Spørsmål og trenger svar

Okei enda et spørsmål. Er det bare jeg som ikke liker å legge seg? Vil mye heller sitte oppe på natta og legger meg ofte sent. Elsker å sove liksom, det er bare selve det å skulle sovne jeg syntes er fælt. Blir så ødelagt av dette fordi jeg må stå opp tidlig på skolen… enten så er jeg bare tidenes prokrastinerer eller så er noe galt

Det er noen folk som liker det best har hørt at det sån før for lenge sidrn nør det ikke var hus å sånt så var det to typer menisker å en av dem var dagmenisker som holt vakt om dagen å nlen om kvelden så æ trur kansbe drt er virfor jec å liker å være våken om natta

Mye har med vane, rutine fritid og stimuli. Når man går på skole, så står man opp, bruker meste av dagen på skolen, så er det hjem, bruke tid på lekser, spise middag, og muligens noen plikter eller hobby/idrett/klubb samt noen ganger være sosial med venner eller familie.

Så da blir klokka fort mellom 20 og 22, så føler man ofte at man ikke har fått den egentiden man egentlig trenger, eller fått slappet av ordentlig, kanskje til og med har gledet seg til å sette av tid til å drive med aktiviteter som å se film/serier, spille spill eller lese bok. Det er ikke uvanlig da at kroppen presser ut litt ekstra mengder med dopamin, som gjør at det å legge seg føles ut som en straff for kroppen.

Men vaner og rutiner spiller også en sterk rolle. Om man legger seg til samme tid konsekvent hver dag, og konsekvent hopper ut av senga så fort alarmen ringer, så vil kroppen etterhvert programmere om den indre klokka. Har hatt perioder i livet der min indre klokke var såppas godt innstilt at jeg alltid våknet 5 min før vekkerklokka og i teorien ikke hadde behov for den. Men sånn som når, det dagene mine er mye mer varierende, så hadde jeg ikke overlevd uten vekkerklokke..

Men siden du nevner skole, så regner jeg med du er i ungdomsårene et eller annet sted, og da så har du også hormoner og hjernen som driver å utvikler seg. Det kan også være en variabel, i form at kroppen prøver å teste grenser ubevist for å se konsekvenser, men kun resulterer i at du er trøtt og sliten gjennom hele dagen 😅