Ikke lett å velge skole

når jeg har en skoleoppgave med noen dagers tid til å gjør den ferdig, gidder jeg ikke å begynne før last-minute. er vel greit så lenge får den gjort?
jeg kjenner så godt den følelsen “jeg burde egenlting gjør den oppgaven nå”
det er så mye annet en skole som jeg kan jeg gjøre nå og da er det ikke lett å velge det kejdelige menigsløse skolearbeidet
og når jeg ikke bryr meg om å få gode karaktere er det heller ingen motviasjon for å jobbe skikelig med skole
jeg vet jeg altid kommer til å få mat og muligheter til underholdning, så hvorfor jobbe?
*disse non-stoppene er gode, nå skal jeg finne en serie og se på

Jeg skjønner at motivasjonen ikke er på topp, og skole er heller ikke alt. Så om du helst vil utsette ting til siste minutt, så er det ditt valg.

Jeg vil da skrive noe om fordelene med å jobbe, av å være del av et fellesskap, å føle at man kan bidra med noe, og være der for andre eller å gjøre noe som betyr noe. Det kan komme så mye mer mestringsfølelse av å jobbe enn å gå på skolen, så jeg vil egentlig ikke sammenligne det. Det å vite at du selv har tjent pengene man trenger, er også en god følelse.

Det er mange som ønsker å jobbe, men som ikke blir gitt muligheten til det. Og jeg tenker at det er synd, fordi det kan bety så mye for folk. Men jeg vil også legge til at jobb ikke er alt. Alle trenger da noe meningsfullt å fylle livet sitt med, og hvis man kan jobbe, hvorfor ikke gjøre det?

Man trenger da ikke å gjøre det bra på skolen og ha toppkarakterer for å kunne jobbe. Samfunnet trenger folk med ulike evner og til mange ulike jobber. Så om du ikke har motivasjon til skolen, så trenger ikke det å bety at du ikke får jobbet noe senere.

Man får heller ikke penger sånn uten videre hvis man faktisk kan jobbe, men velger selv at man ikke vil gjøre det. Hvis du da ikke får mat og underholdning på andre måter. Og er det det du vil at livet ditt bare skal bestå av - mat og underholdning?

ja, så lenge jeg kan ha det sånn
guess det kommer en punkt hvor jeg må gjøre noe, da kommer jeg ikke til å så mange valg enn å gjør noe
fram til det punkte hvorfor ikke kose meg til det upperste?
stress er noe dritt

Jeg skjønner at stress er noe dritt, det er jo det, å være stressa hele tida, men det går an å gjøre noe med det.

Jeg tenkte på noe når det gjelder det med å utsette å gjøre oppgaver, at du da har det hengende over deg helt til du har fått gjort det, og hvis du stresser med det, så er det vel bedre å få gjort det med en gang, og så kan du ha fri etterpå, at du da lager deg tid hvor du ikke har noen oppgaver du må få gjort, eller tror du ikke at det hjelper?

Man kan føle at det er stress f.eks. med rutiner, med ting man har planlagt å gjøre, og at det er bedre å ha hele dagen til å ikke gjøre noen ting. Og man trenger noen sånne dager, at man kan gjøre bare det man vil. Samtidig så har jeg god tro på rutiner, at hvis man bestemmer at man skal gjøre ting f.eks. på formiddagen, så har man fri på ettermiddagen til å gjøre hva man vil, samtidig som man føler at man har gjort noe. Et mål for dagen som gjør at man føler at man har gjort noe, samtidig som man har fri til å gjøre hva man vil ellers, trenger ikke å være så mye, kanskje bare gå en tur, eller å jobbe en halvtime med den oppgaven du har. Og så la seg selv få fri til å ikke tenke på det og bare gjøre hva man vil ellers. For min del er iallfall det som stresser meg mest og gjør meg mest sliten, er å tenke på ting jeg skulle få gjort og sånn, heller enn å gjøre dem. Og hvis man ikke får noen pauser eller gir seg selv fri, men tenker på sånt hele tida, så blir man jo bare utslitt.

Man kan vente med å gjøre ting, til det kommer dette punktet du skriver om, når man bare må gjøre det, eller man kan velge å gjøre ting før, når man har mer et valg og muligheten til å finne noe man selv liker og som føler godt for en. For hvis en bare skal tvinge seg selv til å gjøre ting, så føles det jo aldri noe annet enn stress.

Jeg tenker også på det å gjøre andre ting enn å spise og bli underholdt. Hva annet kan du gjøre for deg selv? Hva ville være godt for deg? Hva vil kunne gi deg en pause fra dette stresset? Når man tenker på noe man trenger å gjøre og ikke har motivasjon til å gjøre det da, så er det beste faktisk å gjøre noe annet der og da. Gå ut en tur, gjør noe godt for deg selv, og så kan du se etter det og du har fått mer motivasjon da. Hvis du ikke har det, så har du iallfall brukt tida da på å gjøre noe godt for deg selv, heller enn å stresse og tenke på det du skulle ha gjort, uten å få gjort noe som helst.

Jeg husker da dessverre hvor mye stress det var på videregående, men jeg hadde heller ingen til å fortelle meg hva som ville kunne gjøre det lettere for meg.

Når det gjelder jobb, så kan det være mindre stressende enn skole, fordi man der og da ser resultatet av det man gjør, man får den tilfredstillelsen med en gang, man kan gjerne ikke gruble over ting så lenge, og man må bare handle der og da - det syns jeg var en fordel, selv om man også må lære da at man tåle at man kan gjøre feil. Og når man er ferdig på jobb, så er man ferdig på jobb. Det er ikke slik som på videregående at når man er ferdig på skolen, så er man ikke ferdig og har fri, men må gjøre lekser og egentlig hele tida føler at man skulle, kan eller måtte gjøre noe.

Det positive med skole, er at det kan gi en flere muligheter senere. Og den sosiale delen av det å gå på skole.