Så hyggelig å høre at du satte pris på det :)
Ja, jeg tror ikke at det nødvendigvis skal så mye til. Det kan virke vanskelig å forandre på en rutine, men hvis man gjentar det daglig, så kommer man etter hvert inn i det. Det er iallfall min erfaring, at det er mye enklere nå å få gjort ting når jeg har en rutine på det, enn når det er nye ting jeg skal gjøre.
Jeg har selv en rutine med at jeg gjør ting etter å ha spist, f.eks. gå en tur. For meg handler det også om at jeg trenger å få spist jevnlig, og at hvis jeg har spist før jeg går en tur, så er det en god stund til jeg trenger å spise igjen, og at jeg da kan gå en så lang tur jeg ønsker eller bare sette meg et sted ute, uten å måtte tenke på å ordne med mat.
Bare vær tålmodig og vennlig med deg selv i det å etablere denne rutinen, så kommer det til å gå helt fint. Jeg tror folk ofte gir opp fordi de føler seg dårlig når de prøver på noe, og så får de ikke til, heller enn å rose seg selv for å prøve og for at de ønsker å gjøre dette for seg selv, som det å forandre en rutine til det bedre for seg selv innebærer.
Hvis man merker at man kan forandre på ting man ønsker å forandre på, på denne måten, med tålmodighet og vennlighet mot seg selv, så åpner det muligheter for å gjøre det med andre ting også. Og om man har et tilbakeslag en dag, for dagene går jo opp og ned for oss alle, og noen dager er det vanskeligere enn andre, så vær vennlig og forståelsesfull mot deg selv, for da tar ikke det så stor plass, da blir det bare som en liten ting, en dag du ikke greide det, mot alle de dagene du har greid det. Det er så mye bedre å fokusere på det man greier, enn det man ikke greier, men samtidig å jobbe for å greie ting man ønsker å få til :)
Dette er gode ting en kan gjøre for en selv, mener jeg :)