Hei. Jeg er ikke deprimert og er egentlig tilfreds til en viss grad, men ønsker bare å lufte tankene mine litt. Kan introdusere meg selv litt først: jeg er en 22 år gammel mann som bor i Oslo. Jeg har forskjellige interesser, blant annet gaming, anime, musikk (spesielt knyttet til gaming og anime). Det er sikkert mye mer jeg kunne sagt om interessene mine, men det er vanskelig å formulere det. Jeg har vært uten (fysisk tilgjengelige) venner i mer enn 6 år nå. Har en god venn på Discord, men han bor i utlandet. Det finnes sikkert veldig mange mennesker jeg kunne vært venn med, men jeg er alt for sjenert til å ta initiativ til å prate med mennesker ansikt til ansikt. For en eller annen grunn, så føler jeg meg mye tryggere med å prate med fremmede når jeg er noenlunde anonym. Føler også at jeg ikke bare er sosialt unnvikende, men også emosjonelt unnvikende, noe som ikke hjelper.
Til tross for at jeg foretrekker digitale sosiale arenaer, så vegrer jeg meg mot å bruke de fleste vanlige sosiale medier på grunn av bekymringer om personvern, og har egentlig lyst til å gå vekk fra de jeg fortsatt bruker (Discord, Reddit (bruker allerede sjeldent, men har fortsatt konto)). Jeg har mye større tillit til ordninger som denne nettsiden, der det ikke er hensikt om å tjene penger fra brukerne.
Problemet er da at det blir vanskelig for meg å finne venner. På en måte, så saboterer jeg meg selv med at jeg unngår de typiske sosiale mediene der folk som er også som meg som er sjenerte og med lignende interesser henger. Jeg ser to løsninger på dette. Enten så må jeg lære meg selv til å være sosial og åpen om mine interesser i den virkelige verdenen, eller så må jeg ofre personvern for å kunne delta på de digitale stedene med folk som meg. Begge alternativene er skumle å gjennomføre for meg.
Det hjelper heller ikke at jeg fortsatt bor med foreldrene, så jeg klarer ikke å dra noen sted uten å få spørsmål om hva jeg skal. Dette ville vært uproblematisk hvis jeg var en mer åpen person. Jeg skjønner ikke hvorfor, men jeg føler meg mer komfortabel med å skjule interessene mine. Det fører til at jeg sitter inne med PC-en min og er sånn “chronically online” når jeg ikke jobber.
Jeg har blitt veldig vant med situasjonen min, som gjør det enda vanskeligere å endre på noe. Kanskje så endrer det seg når jeg flytter ut, men det kan også være en vrangforestilling.
Det er også umulig å forestille hvordan jeg skal potensielt finne en kjæreste ut ifra det jeg har skrevet. Skulle ønske at det fantes en plattform for nettdating som ikke er drevet for å tjene penger.