Har hatt angst i mange år nå, tror jeg!! Kanskje i 10 år nå. Det startet med noe defuse smerter her og der, som etterhvert har blitt et mareritt. Plagene er enorme nå.
-smerter i nakke å skuldre og ut i hendene på begge sider
-ryggsmerter både i øvre og nedre del pluss hofter
-kjeven er vondt, klikkelyd når jeg tygger, kjevemusklene er kjempevonde!
Føler meg elendig! Men leger finner ingen verdens ting på prøver og tester!! Er jo helt «ødlagt i kroppen» dette går jo på livskvaliteten!
Er det noen andre som opplever dette eller har opplevd det? Kan angst og dåli tankesett skape så va vittig mye elendighet i kroppen? Er rimelig oppgidd og lei av å ikke komme noen veg!
Huff, det høres fælt ut. Min første tanke er at det er snakk om noe psykosomatisk - da er det typisk at legen ikke får utslag på målinger og sånn, og så blir man gjerne dårligere av å gå og ikke vite.
Kanskje det kan være en idé å prøve ut noe litt alternativt, som mindfulness, kunst, hagearbeid eller noe? Da kan kroppen være passelig sysselsatt til å la hodet tenke litt annerledes en stund.
Ønsker deg alt godt!
Hei. Jeg har opplevd akkurat det som du beskriver. Utrolig at man kan ha det så likt… Jeg har sannsynligvis hatt angst hele livet uten å vite det, hos meg gav det seg utslag i diffuse smerter som kom og gikk, men nøyaktig de stedene du beskriver. Jeg har ikke ANT at det kunne skyldes angst! Det føles jo helt reelt, som om musklene er betente nærmest. Jeg har også hatt masse plager fra mage/ tarm som legene ikke finner noe galt med. Veldig fortvilende, men når det tilslutt gikk et lys opp for meg (etter et kraftig panikkanfall) at jeg har angst, da forklarte det alt. Trettheten er også et typisk tegn. Jeg fikk diagnosen Postviralt Tretthetssyndrom… Jeg kan veldig anbefale deg å sjekke ut podcasten Angstportalen.no. Der er mye bra informasjon, iallfall synes jeg det. Ønsker deg masse lykke til, skriv gjerne tilbake dersom du ønsker :-))
Til meg er det ikke smerter som kommer og går! De har vært konstante i mange år nå!! Er kronisk! Følels som tannverk betennelse!! Så sinnsykt også
Har du ikke fått noe hjelp hos fastlegen din? Smertene høres virkelig ille ut. Klarer du å gå i jobb med dette?
Jeg er jo i jobb! Men er egentlig ikke mulig nei! Hver dag er jo et h……! Finnes ikke ord! Legen bryr seg knapt
Har du noen tanker selv om hva som kan hjelpe, evt lindre?
Ja!! Byttet ut jobbe. Jeg hater og flytte fra et giftig forhold jeg er i.
Psykomotorisk og fysikalsk behandling er noe man søker om selv.
Jeg fant terapeuter som kunne lindre plagen min, og jeg fant jeg psykolog som hjalp meg med en henvisning, da legen min var veldig sånn motvillig mot å prøve på det.
Å slutte i jobben du hater og flytte fra et giftig forhold, vil være veldig bra. Det er vanskelig å gjøre noe med plagene, hvis man hele tida går i den spenningen av og være i en jobb man hater, og et forhold som ikke er godt for en.
Kan det være årsaken til at kroppen er sånn?
Ja, absolutt. Det er høyst sannsynlig. Hvis man er i en spennende og krevende situasjon, så anspenner kroppen seg naturlig, det er fordi den gjør seg klar til å kjempe eller flykte, og hvis man har det slik over tid, så setter det seg i kroppen. Min erfaring er også at kroppen anspenner seg mer av det å være anspent, at den liksom blir på vakt fordi en har det vondt i kroppen og er anspent. Så det er litt som en sånn ond spiral.
Hei igjen. Jeg er helt enig i det Ladetgodevinne skriver - veldig kloke tips. Jeg tenker du har forklaringen på smertene og angsten. Kroppen sier ifra…
Jeg har skjønt at det kan være en sammenheng! Men at det blir såååååå vondt? Er jo på randen til å bli ufør så å si!! Kan det være munig at det blir så ille?
JA!! Det kan være vanvittig vondt, og føles som en betennelse nærmest. Eller knivlignende, skarpe smerter. Det er egentlig kroppens måte å snakke til oss på, den sier STOPP! Vi gjør klokt i å høre på den …
Det slipper jo aldri!! Aldri en dag det er bedre liksom!! Det jeg ikke forstår! Men det har sikkert satt seg skikkelig i kroppen? Er jo kjeven ansikte hele dritten!
Jeg tror du vil gradvis merke bedring når du får gjort noen endringer i livet ditt.
Er rådvil!! Kjennes jo ut som mann er skikkelig syk! Er jo så jævla vondt!!
Jeg syns du burde ta kontakt med legen igjen og få den til å hjelpe deg. Leger kan være opptatt, så det kan virke som de ikke bryr seg, men de skal jo hjelpe en når man har så store plager og eventuelt med hvor man kan få mer hjelp.
Jeg tror ikke akkurat det gjør mindre vondt hvis du går rundt og kjenner på det hele tida.
Fysioterapeuten min sier at det er mange som kommer til henne med plager, men at det er begrenset hva hun kan gjøre hvis de ikke ønsker å ta tak i ting eller prøver å ta tak i de tingene som gir dem plager. De kan hjelpe for litt, men så setter det seg fort igjen hvis man ikke gjør noe med de tingene som gjør en så anspent og som gjør at man ikke greier å slappe av.
jeg opplever spenninger i kjeven og vondt i nakke … men det er noe som heter psykosomatiske smerter som kommer av bekymringstanker som setter seg i kroppen…
Angst og dårlig tankesett kan virkelig skape masse elendighet i kroppen - musklene blir anspente, og det er gjerne slik at jo mer anspent musklene blir jo mer spenner de seg, og enda mere smerter blir det. Og det følges av mange andre symptomer også, og går man lenge med det så blir det kronisk.
Du skriver at legen ikke bryr seg, men har legen sagt at det er angst da? Jeg tenker også at du burde gå til en annen lege, har du mulighet til det?
Og enig med andre her, hvis jobb og hjemmesituasjon er så ille, så er det kanskje der du må begynne å få til endringer. Det er iallefall ikke holdbart å ha det slik!