Håper på noen tanker eller råd fra andre. Livet er veldig vanskelig. Kort og enkelt fortalt.
Jeg er i serviceyrket og har vært i snart 6 år. Er i slutten av 20-åra. Var ei treningslgad jente fram til i år.
Har jobba på 4 forskjellige plasser på de åra. Fordi jeg har flytta og sånne ting. Ene stedet trivdes jeg absolutt ikke med kollegaene mine.
Jeg har alltid slitet med noe smerter gjennom åra. Har slitet med kneskåla og enkelte smerter fra psyken.
Starta i ny jobb i fjor sommer og fikk heftig vondt i ryggen. Fy. Jeg grein flere ganger. Gjorde vondt å kjøre bil. Jeg gikk ut fra at det var uvante bevegelser på jobb under varepåfylling. Det er veldig tunge varer. Noe feil løfting og uvante bevegelser? Veit ikke. Det gikk over i løpet av en måned.
På starten av året (23) fikk jeg “betennelse” i skulderpartiet… trudde legene og jeg? Trudde det var overbelastning, og at jeg er dårlig på å trene overkropp. Det gikk vel over på en måte. Men så fikk jeg helt andre smerter… De smertene de henger igjen nå i dag… De varierer, de kommer og går når de vil. Er noe smerter hver dag, men aldri på samme sted og aldri samme tidspunkt. Er ikke noe mønster for når det kommer. Jeg venter på henvisning til noe smerteutrednings greier.
MEEEEEEEN
Kan smerter komme eventuelt hvis man ikke trives på stedet man bor? Fordi kroppen merker at jeg vil bort og ikke er like aktiv før. Ikke like fornøyd? Fordi jeg eventuelt ikke har det bra psykisk?
Har også noen diagnoser som kanskje det kan komme av?
Jeg vil gjerne høre andres tanker.
Ja, psyken kan sette seg i kroppen og gi smerter.
Jeg har “smerter av kroniske muskelspenninger på grunn av psykisk sykdom”. Fikk ikke noe annen diagnose enn det, så vet ikke om det finnes et fancy ord for det.
Hos meg utarter det seg mest som smerter i rygg, nakke og skuldre, som igjen gir hodepine, men også som smerter som kan dukke opp på helt randome plasser i kroppen. Jeg kaller de “fantomesmertene mine” for det er ikke noe grunn til at de skal komme akkurat der. Plutselig har jeg vondt i et kne, en legg, ei hånd eller i ei tå, helt uten at jeg har gjort meg noe. Er det en dårlig periode med stress, uro, drittvær, mye som skal skje, mensen eller whatever, så blusser dette opp.
Det finnes psykisk helse, som handler om hodet. Og det finnes somatisk helse, som handler om kroppen. Og dette er de medisinske retningene som psykologer, leger, psykiatere osv har god kompetanse på.
Men, det er også den kjente psykosomatiske helsen. Og det er gjerne den sammensatte delen som handler om det som er midt i mellom de to hovedretningene jeg nevnte. Og det er denne typen helse som fort kan være det du snakker om. Dette er uheldigvis en retning med lite kompetanse på i den generelle medisinske verden. Trolig er dette fordi det er en type helse hvor man ofte ikke kan ta en test som gir tydelige svar på den smerten eller uhelsen man opplever.
Vet ikke om det var til hjelp, for jeg vet at det for mange er litt utfordrende å forstå seg på akkurat dette.
Uansett så er svaret at det er klart at det kan være en sammenheng mellom at du mistrives der du er og at du opplever forskjellige ubehag.
Samtidig kan det også være sammenheng mellom at du har hatt tunge fysiske yrker og at du har forskjellige ubehag i kroppen.
I mange tilfeller så er det et resultat av av uheldige løfteteknikk og/eller manglende muskelstyrke som bidrar til slikt.
Utover det så er det også sånn at traumer er noe som setter seg i kroppen. Dersom man har opplevd en eller mange traumatiske hendelser så vil det kunne sette seg som forskjellige ubehag i kroppen. Og hva som er traumatisk er veldig varierende fra person til person, i tillegg til hvor traumatisk det eventuelt er.
Generelt kan jeg bare si at det du spør om er voldsomt sammensatt. Det er for det første innenfor et felt som ikke har voldsomt mye fokus eller kompetanse. I tillegg til at det er en veldig stor variasjon i eventuelle sammenhenger og årsaker.
Det er alltid mange muligheter.
Men, jeg er lite opptatt av å problematisere og avskrive folk. Ønsker heller å forsøke å gi noe opplysninger som potensielt kan bidra til ny innsikt og forståelse, som igjen kan bidra til nye løsninger for den eller de det måtte gjelde.
Uansett så er det en grunn til at det er et gammelt ordtak som sier “du skal være ganske frisk for å bli syk”. Og det er inne på det du sikter til.
Allikevel så opplever jeg det som en veldig unødvendig rigid og fordømmende måte å møte noen på. Dette fordi det tar utgangspunkt i at det er de som har gjort noe feil og derfor er i de situasjonene de er i. Og det er en måte jeg ikke har noe lyst eller ønske om å møte ukjente mennesker på. Lever etter en viss tanke om å være mot andre slik jeg ønsker at de er mot meg
Takk!
Veit for så vidt at psyken kan gi smerter… Fordi det opplevde store deler av 2017, men dette er helt annerledes smerter.
Så derfor skjønner jeg lite og veit ikke helt hva jeg skal gjøre.
Men jeg har et spørsmål til deg? Har du smerter hver dag?
For jeg har smerter hver dag, sjølom de kommer på ulike plasser og kommer når de vil i løpet av dagen. Men de er alltid der på et vis.
Ja, jeg er aldri helt smertefri, noe som er slitsomt både for kropp og for sinn.
Har smertestillende og betennelsedempende som jeg kan ta ved behov. De hjelper litt på den dumpe smerten som er der hele tiden, men ikke på “fantomesmertene”.
Jeg har aldri fått svar på hva de smertene er for noe fra en lege/fysioterapeut, men vil tro det er kramper av muskelspenningene, nerver i klem pga hevelse (betennelse/hovne muskler) eller noe i den dur. Hadde vært interessant å få det utredet, men jeg har allerede fått en diagnose (kroniske muskelspenninger på grunn av psykisk sykdom) og da henviser ikke legen min meg videre.
Var tidligere hos psykomotorisk fysioterapi som hjalp noe, men det tilbudet finnes ikke der jeg bor nå. Går til vanlig fysioterapi her, men det er mest for å få senka skuldrene og slippe den konstante spenningshodepina.
Ja, psyken kan så absolutt påvirke kroppen og forårsake masse vondter og smerter. Samtidig trenger det ikke å være slik. Det er en vanskelig balanse å finne ut av.
Selv har jeg både bechterews og PTSD, og IBS. Det er en interessant sammensetning som absolutt skaper forvirring.
Jeg har alltid litt vondt, noen ganger mye vondt, magen er svingene og det samme er hodet. Umulig å vite hva som er årsaken de gangene det slår ut ekstra vondt. Kan det være mye angst og stress? Kan det være overbelastning som har trigga bechterews betennelsen? Kan jeg ha spist noe som har trigga magen? Eller er det stress og angst?
Jeg har funnet ut at for min del er det ikke noe poeng å prøve å finne ut av det. Det eneste man kan gjøre er å ta signalene kroppen sender deg på alvor og handle etter beste evne deretter.
For min del betyr det fysiske øvelser med tøying, strekking og lett styrketrening, med andre ord yoga. Yoga har også fordelen med at det fokuserer på rolig pust og har også en meditasjonsdel, slik at jeg samtidig for behandla hodet. Gå tur (uten stress) i natur er også fint for mine del.
Når man ikke vet om det er psykisk eller fysisk, så har løsning min vært å behandle begge deler etter beste evne, så blir det i hvert fall ikke feil.