Jeg skal ikke kommentere så mye, men jeg vil bare dele et par tanker ut fra min egen erfaring etter å ha lest svaret ditt.
Jeg har vært veldig tjent med å gradvis stille ned litt på intensiteten når det kommer til å stille opp for bekjente.
Istedenfor å være 150% og hive meg inn i situasjoner med alt jeg har, kommer jeg nå gjerne inn i samme situasjon og gir 75% av det jeg har av kapasitet.
Jeg stiller fremdeles opp når det trengs, og jeg er fremdeles en god venn selv om jeg ikke legger igjen alt jeg har. Faktisk vil jeg påstå at jeg kan være en bedre venn nå, for jeg sliter meg ikke ut lenger på samme måte og kan med det være tilgjengelig over lenger tid uten å måtte stenge ned.
For meg er det viktig at andre respekterer mine grenser også, det virker begge veiene. Og om noen nær meg ser seg for gode til å stille opp i gjengjeld om jeg skulle trenge det - vel, da er ikke det en person som jeg anser som noen som er villig til å gi fra seg, bare ta. Forbeholdt at det ikke skulle ligge saker til grunn som for eksempel mangel på kapasitet fra deres side og påfølgende kommunikasjon av dette.
Og det bringer meg videre på det andre punktet jeg tenkte litt på.
Venner og relasjoner er veldig viktig, det er jeg selvfølgelig helt enig i. Men, for meg, er det først og fremst meg selv, min lykke og min egenskap til å være fornøyd med den jeg er som er viktigst i mitt liv.
Dette har ikke alltid vært tydelig for meg. Jeg baserte veldig lenge min egen verdi og lykke på andres aksept.
Men nå, klarere enn noen gang, innser jeg at ved å sette meg selv først og ta så godt vare på meg selv som jeg kan - så er jeg i stand til å være en bedre venn for andre, og til mer hjelp for de rundt meg enn jeg noen gang har kunnet være.
Jeg har alltid tenkt at hvordan skal jeg kunne hjelpe andre om jeg ikke kan hjelpe meg selv. Nå som jeg da er i stand til å kunne hjelpe meg selv, så har jeg mer kapasitet til å stille opp for andre når det trengs. Og også når det ikke trengs, av og til har jeg bare lysst - og det er noe veldig nytt for meg :).
Jeg mener ikke å gi råd, for det vet jeg jo kan være litt sårt for deg. Men akkurat disse punktene stod meg veldig nær siden jeg selv har veldig lignende kvaliteter som jeg har jobbet med, jobber med og kommer til å fortsette å jobbe med.
Jeg syntes det er veldig flott at du gjør ting som gir deg noe og som er bra for deg, slik som musikken. Det høres ut for meg som kan være et godt spor å ligge i ;)