Jeg skjønner tankegangen din. Det er vanskelig å si hva som kan hjelpe for noen andre, og det er veldig utmattende å hele tida prøve å få hjelp, men at det ikke hjelper nok. Eller at man hele tida jobber med å få det bedre. Det er utrolig slitsomt.
Noe jeg følte gjorde presset mindre for meg, var det å faktisk tenke at hvis jeg vil ta livet mitt, så kan jeg gjøre det. At det var bedre for meg å tenke det, enn å drive og skulle jage de tankene bort. Ikke at jeg vet om det egentlig er det som gjorde at jeg overlevde. For det er slik jeg føler meg nå, som en som har overlevd, som en som ikke har tatt livet sitt.
Min redning var traumebehandling. Ikke at jeg gikk til traumebehandling, men at jeg fant en manual om det. Der forklarte de hvordan jeg følte meg og hvorfor jeg følte meg slik jeg gjorde, og hvorfor ting tidligere ikke hadde hjulpet. F.eks. det å snakke og snakke.
Grunnen for at jeg er imot at folk som har det slik som deg, skal få hjelp til å ta livet sitt, er at jeg tror at problemet er heller at de ikke har greid å hjelpe deg på riktig måte. At det er slik at folka rundt deg har sviktet, at du ikke har fått det du trenger. Det er der feilen ligger, mener jeg. Det som er problemet, hvis man lar folk få ta livet sitt av psykiske problemer, tenker jeg, er at man da vil gjøre det istedenfor å finne ut hvordan man skal hjelpe dem og jobbe for å gi dem et godt behandlingstilbud. Eller gi dem det de trenger. Vi bruker mye tid og krefter på å bekjempe kreft, mens psykiske problemer blir skjøvet vekk eller lagt på den som har dem. Også når problemene kommer av svikt tidlig i livet, eller svikt igjennom hele livet. Jeg tror at vi alle først og fremst trenger kjærlighet og omsorg, vi trenger medfølelse, nærhet og varme. Og det å tro at vi kan snakke oss ut av alt sammen, er helt urealistisk. Når man har innvendige sår, så trenger man noen til å lege dem.
Jeg skjønner at det ikke oppleves slik for deg, og jeg har også opplevd dette at ting hjalp litt og så ikke lenger. Og selv etter jeg fant den boka om traumebehandling, så har det gått opp og ned, men eneste forskjellen har vært at når jeg da har fått tanken om å ta livet mitt, så visste jeg nå at det var fordi hjernen min igjen var for stresset, og jeg fant ut hvordan jeg raskt skulle redusere stresset med å sykmelde meg. Og jeg har hatt mørke dager etter det også, men jeg kommer meg fortere opp igjen, eller jeg forsvinner ikke helt slik jeg gjorde før. Det er mye vondt og vanskelig å komme meg igjennom fortsatt, men så har jeg slike dager som i dag, når jeg våkner klar i hodet og full av tiltakslyst.
Kanskje de etterlatte får det bedre uten deg. Jeg kan ikke si noe om det.
Det jeg er opptatt av, er om du kan føle på noe godt. Noe som helst. Noe som er deg. Og ikke bare alt det vonde og alle problemene. Hva er der. Vil det hjelpe deg å få tillatelse til å ta ditt eget liv?
Det er mange fra det stedet jeg kommer fra, nabo, venner av brødrene mine osv. som har tatt livet sitt. Og selv om jeg ikke var i en nær relasjon til dem, så har det satt dype spor for det. Det var vondt å høre, særlig om naboen og en gutt på skolen, det gikk veldig inn på meg. Og jeg har måtte prøve å bearbeide det. Jeg tenker stadig på det igjen. Og jeg lurer på hva som kunne ha hjulpet dem.
Jeg skriver ikke dette for å gi deg dårlig samvittighet eller noe, bare for å fortelle hvordan det oppleves for meg.
For ca. tjue år siden, var det ei i nær familie som døde av kreft. Hun bare 19 år. Og det jeg tenkte da, var at det var heller jeg som skulle ha dødd enn henne, fordi jeg hadde det uansett så vondt, mens hun hadde hatt muligheten til å ha det bedre enn jeg hadde det.