Hei.
Det er vondt å gå med den følelsen av å skamme over seg selv, og å føle avsky for deg selv. Det er ikke noen gode følelser, og det er veldig fint å høre at du ønsker å kjenne gode følelser om deg selv og finne tilbake til de gode sidene.
Det at du skammer deg, gir meg egentlig en pekepinn på at du har mye mer godt inni deg enn du egentlig tror. For dem som ikke bryr seg om de gjør andre vondt, ville heller ikke ha skammet seg over det.
Det er da fullstendig lov å gjøre dumme ting. Særlig når man er så ung som du er, det er en helt naturlig del av livet, og man lærer som sagt av sine feil. Men det er ikke bra hvis det får deg til å føle deg som et dårlig menneske.
Det jeg har lært om skam, og som har hjulpet meg veldig, er å vite at man trenger andre folk til å vise en at det ikke er så ille det man har gjort som man selv føler, eller at det hjelper å fortelle om det til folk som ikke ser på en som en dårlig person for det, bare en som har gjort dumme ting. Pluss at hvis man forteller om det til noen som tar i mot det på en god måte, så kan man til og med få den opplevelsen av at ting ikke er så ille som man har trodd og tenkt selv.
Jeg trodde selv før at hvis jeg gjorde noe galt, så var alt kjørt og jeg ikke kunne rette opp i det, men det er ikke slik det er. Man kan iallfall i en del tilfeller, gjøre opp for seg, rette opp i ting, eller gjøre det godt igjen ovenfor en selv. Det finnes da folk som kan få en til å føle seg bare dårligere, og det tenker jeg at det er viktig å være klar over - at det folk som er forståelsesfulle for at andre kan gjøre feil, og det finnes dem som tenker at man ikke har lov til å gjøre noe feil.
Det er også slitsomt hvis det å tenke på dette preger hverdagen din. Hvis man greier å gjøre ting som føles godt at man har gjort, så vil det føles bedre. Du er jo ung, og man utvikler seg jo mye før man kommer i tjueårene, og man gjør mye dumt, men så lærer man av det og det gjør at man vokser og blir voksen.
Kanskje du kunne sett på hva du har lært av det du har gjort, og prøve å gjøre det uten å dømme deg selv for det du har gjort? Greier du å se at du ikke visste bedre, eller bare at du gjorde en feil, og at det er noe folk gjør hele tiden? Jeg vil også tipse deg om å lage den noen mål, kanskje ting hver dag som du ser på som bra at du gjør og som er overkommelige for deg, og så gjøre dem. Sånn for å vise deg selv at du kan gjøre gode ting, og at du gjør gode ting.
Jeg var tidligere så stresset over alt jeg ikke fikk gjort, og følte meg alltid bakpå, men så snudde jeg på det, og begynte å se hva jeg faktisk gjorde, og jeg begynte å skrive det opp, for å vise meg selv at jeg gjorde ting. Jeg greide ting. Og det hjalp meg til å se at jeg faktisk gjorde mange ting.
Men man har også lov til å ikke få til ting. Og man har lov til å be andre om hjelp, eller å si at noe er vanskelig for en.
Hvis man begynner å åpne seg for andre om dumme ting man føler man har gjort, så vil en også gjerne oppleve at andre åpner seg tilbake. Og at man ser at vi alle gjøre dumme ting.
Slik jeg ser det er at problemet ikke er at vi gjør dumme ting eller feil, men at vi er så strenge mot oss selv etterpå. At vi bryter oss ned, istedenfor å bygge oss opp igjen. Det er veldig bra å se at man har gjort feil, men det hjelper ikke noe hvis man ikke blir møtt med vennlighet og forståelse etterpå. Jeg lærte fra en bok, at det er mye mer konstruktivt å bli sin egen gode trener eller veileder, som hjelper en selv til å lære av feilene, og bruke det til å bli bedre, enn å være en indre kritiker for en selv.
Det kan være veldig bra å snakke med dette med noen, gjerne noen profesjonelle, eller noen som er gode på å snakke med folk og veilede dem. Det er bra å få tatt tak i dette slik at du slipper å gå rundt å føle deg slik. Det ville være bra hvis du kunne bli møtt på noen på en måte som vil lære deg hvordan du kan møte deg selv på dette på en god måte - med vennlighet og forståelse. Det kan være ting du trenger å få bearbeidet, og det kan det være fint å få hjelp til.
Det er veldig bra at du tenker på positive minner og positive ting du har gjort. Fortsett med det. Men også øv deg på tanken om at det er lov å gjøre feil. For meg hjelper det også faktisk å se på gode serier, med folk i hverdagslige situasjoner, som gjør feil, ting de også må gjøre godt igjen, men at folk rundt dem ikke slutter å være glad i dem eller ser annerledes på dem enn det. Bare for å se at det er helt naturlig å gjøre feil, men at man blir tilgitt for det.
Jeg tror ingen har behov for at du skal gå å føle deg som et dårlig menneske resten av livet. Du skjønte at det ikke var lurt det du gjorde, og du stoppet med det, så det er bra. Da gjorde du det som er helt riktig :) Da gjorde du det som er bra.
Jeg håper dette kan være til hjelp.