Skam etter rus

Jeg har hatt en episode der jeg mistet kontrollen på alkohol og andre rusmidler (kokain og cannabis). Nå sitter jeg igjen med sterk skam, angst og enormt selvhat. Jeg fungerer vanligvis bra utad, og derfor føles dette ekstra brutalt og ensomt. Jeg ønsker ikke å bli “trøstet bort”, men trenger å høre fra andre som kjenner dette igjen: Hva hjelper dere de første dagene etter en slik sprekk, og hvordan kommer dere tilbake på kurs uten å knuse dere selv?

Hei, er kanskje et seint svar og jeg har ikke erfaring med akkurat det. Men jeg tror det er viktig å anerkjenne at det at du prøver og gjøre endringer er kjempe bra. Og at som regel når man endrer vaner og spes avhengigheter så er det vanlig å feile på veien. Det betyr ikke at du trenger å shame deg selv eller gi opp. En feil trenger ikke bestemme resten av framtiden tiden. Prøv igjen dagen etter, og om det blir vanskelig ta 10 sek omgangen ❤️

Tusen takk for at du tok deg tid, selv om det har gått en måned. Det hjelper mer enn du kanskje tror og en god påminnelse om at et feilskjær ikke trenger å definere min verdi som menneske… Takk ❤️