Selvskading

jeg går vg1 musikk. jeg sliter med depresjon og selvskadig og har en ny episode. har vært sånn i et par dager nå egt, men den kicka inn skikkelig i dag og jeg endte opp med å skade meg selv igjen. jeg går til ei dame som jobber for mental helse for barn og ungdom. jeg snakker med henne annen hver uke, men jeg har ikke snakket så mye med henne om selvskading og depresjon o.l. vet ikke hvordan jeg kan si at jeg har en dårlig periode akk nå. noen som har noen tips?

Hei Monique

Hvorfor selvskader du?

Når det er vanskelig å finne ordene, kan det hjelpe å skrive de ned på forhånd. Altså gi henne en lapp. Da får du tenkt nøye over hva du vil formidle, og du kan også skrive at du ikke helt vet hvordan du skal prate om det.

Ta vare på deg selv. ❤️

jeg vet ikke hvorfor egt. jeg har gjort det i mange år nå så jeg tipper det har blitt en forsvarsmekanisme. at når jeg har en episode så blir det lettere å ha det uttafor kroppen en inni hodet fordi sår blir fortere borte en depresjonen.

Kan du si litt mer om hva du mener med episode? Depresjon kan være veldig tungt. ❤️

Skjønner hva du mener med at ytre sår er lettere å forholde seg til enn indre smerte. Samtidig er det ingen god løsning i det lange løp..

Kanskje du kan øve deg på å ha andre strategier? For eksempel at du innarbeider at når du har en episode skal du ringe en du stoler på, ta en gåtur, trene, høre på musikk, se på noe. Egentlig hva som helst, bare jobbe mot å få andre mestringsstrategier som varer og ikke bare løser noe der og da? Hvis det er smerten du trenger for å snappe ut av noe, kan du også bruke gummistrikk på håndleddet.

Bærer selv arr etter selvskading fra da jeg var ungdom, og de har begrenset meg en del i yrkeslivet i voksen alder (f.eks. at jeg går med genser på jobb uansett hvor varmt det er). De minner meg også om alt det vonde jeg opplevde den gangen, en påminnelse jeg ikke ønsker.

Ja! håper jeg ikke trenger å gå med genser når jeg starter å jobbe da! takk for tipset btw! tror jeg har noen gummistrikker hjemme!

Det kommer helt an på hvilken jobb du velger. Sitter du alene på et kontor, trenger du sikkert ikke å tenke på det. Jobber du med mennesker, kan slike arr skape utrygghet/usikkerhet. Det blir også noe du må forklare for egne barn i framtiden om du en gang velger å bli forelder.

Håper du har gode folk rundt deg og at du klarer å komme deg ut av depresjonen. Min erfaring er at handlinger er veien ut, da det påvirker måten en tenker på og siden hvordan en føler seg. En fot foran den andre.. Ta den gåturen, det venninnetreffet, den aktiviteten osv.. Ikke isoler deg, ikke unngå ting. Og sett ord på det som er bra eller som du er takknemlig for hver dag så du legger mer merke til det. De aller fleste av oss har heldigvis også gode ting i livet. ❤️

ja. det er sant!