Har klart å unngå selvskading siste uken men, tankene om det plager meg helle tiden. Har ikke hatt så mange exrteme selvdkade tanker på mangen år. Det er vanskelig å late som alt er normalt. Tenker på å snakke med legen. Vet ikke hvorfor jeg skriver hær. Tviler på at jeg hjelper noen.
Det å snakke med legen er absolutt det viktigste.
Vet ikke om det hjelper å vite, men skal si likevel - selvskading er mer som symptom. Det ekke “sykdom” i seg selv. Det er symptom på et eller annet, fra gamle uprosesserte følelser/hendelser til rett og slett utbrenthet eller kombinasjon.
Håper du får en god og nyttig samtale med legen. Men om du også vil finne ut av deg selv på egen hånd, både offisielle nettsider kan være til hjelp og å leite på nettet - men ikke søke den negative siden, men heller søke motsatte “keywords”, purpose, love, happiness etc. Nylig har jeg sett en del på Jay Shetty youtube videoer, der er det mye bra og nyttig.
Ellers, same old same old - søvn, sunn mat og trening ofte (ikke super tung og alvorlig, bare ofte). Minske stress belastninger og passe på å ha noe sunn sosial kontakt.
Hei,
Min erfaring er også - som Lucy skriver - at selvskading er et symptom. Det er godt å høre at du tenker på å snakke med noen om dette som kan hjelpe å ta tak i det som eventuelt ligger under.
Jeg vil gjerne dele at for min del så handlet selvskadingen om å unnslippe noe mentalt i øyeblikket, og for å slutte med selvskading hjalp det derfor å finne alternative håndteringsmekanismer. Det ble viktig for meg å akseptere at tankene var der uten å skamme meg eller legge for mye vekt på dem. I stedet for å fortrenge tankene jobbet jeg med å finne noe annet å tenke på, som for eksempel formen på en blyant eller å identifisere 3 lukter.
Dette tar kanskje ikke tak i de underliggende problemene, men å bruke slike teknikker hjalp meg med å slutte med selve selvskadingen, som også gjorde det enklere å håndtere de underliggende problemene.
Du er ikke alene om dette. Du kommer gjennom dette med erfaringer og empati til å hjelpe andre. Allerede ved å skrive denne meldingen har du gjort min kveld bedre. Tusen takk for at du deler.