Selvmordstanker etter å ha mistet noen fra selvmord

Jeg mistet min mor til selvmord for 5 måneder siden. Hun var ikke bare en mor for meg, med det eneste trygge i livet mitt. Hun var min beste venn, og den eneste i familien jeg hadde en god relasjon til. Jeg og mamma var akkurat som Gilmore Girls! (If you know, you know).

Selvmordet var et sjokk for å si det mildt… jeg hadde INGEN aning på at dette skulle skje, likevel hadde hun bestemt seg, og livet ble snudd på hodet på en dag.

Jeg klarer ikke å takle dette… det har skjedd så mye annet i livet etter dett også, som har ført til at jeg sitter med selvmordstanker hver dag. Hadde aldri vurdert det før mamma gjorde det… og har lest at det ikke er så uvanlig at selvmordstanker oppstår? Det eneste som stopper meg er at jeg vet skaden det påfører andre, og jeg vil ikke at min kjæreste, familie elle venner skal få samme depresjon fra min selvmord som jeg fikk av mamma sin…

Har andre erfaringer med selvmordstanker som følge av noen andres selvmord? Går det bort? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre… jeg vil ikke være her lenger, men er redd for skaden det vil påføre andre når jeg går bort…

  • Jente, 23 år

Kondolerer kjære deg…
Så grusomt å sitte igjen med sorgen “alene”.
Vil gjerne si (fra en mor som har Gilmore girls forhold til min datter 😉): din mors selvmord hadde ingen ting med deg å gjøre, hun hadde det for vanskelig til å tenke rasjonelt. Vi mødre er mennesker som har egne vansker, jeg deler noe, men ikke alt. Hun var nok veldig takknemlig for deres relasjon. 💕

At du nå selv kjenner på så mørke tanker, og samtidig klarer å se skadene det kan påføre andre, betyr at du kan være mottagelig for hjelp.

Be om hjelp hos fastlegen, du kan bli henvist til noen å prate med, og det tror jeg er lurt. Sorgen vil bli med, men med tiden vil den bli lettere å bære.

Sender deg en klem 💕