Da har man allerede hatt ferie fra 4. desember-ish. Undervisning starer ikke før i uke to. Førjul på fontenehus er nesten like dødt som sommer… Dessuten sliter jeg med å være der for tida, da det er en person der jeg ikke klarer. Hen har det tungt, og jeg har vondt av vedkommende. Samtidig klarer jeg ikke mer av gnålet hens. Hen snakker nemlig om problemene sine HELE tida. Får hen tilsnakk for det, funker det i typ 30 sek. Etter min mening er hen for syk til å være der nå, men samtidig vil det ikke være til hjelp for hen å be hen holde seg borte. Da har hen ikke andre steder å gå, og det blir evt. bare å flytte problemet. Hen har faktisk fått beskjed om å holde seg borte på spesielt tunge dager, men det virker ikke helt som vurderingsevnen er på plass. Det er blitt en snakkis blant flere medlemmer, og det er ikke bare jeg som synes det er blitt vanskelig å gå på huset. Ja, man har snakket med daglig leder/ansatte, men det er den samme leksa. “vanskelig situasjon, vi prøver å hjelpe” osv. Det skal mye til at folk ikke får være der, da må man utgjøre en reell trussel for arbeidsmiljøet. Her er jeg jo uenig med ledelsen - denne personen er en trussel for det psykososiale miljøet på huset. Folk skal liksom vokse der, ikke dras ned av EN person. Jeg føler virkelig personen tapper meg for energi. Er blitt veldig redd for å miste selvbeherskelsen overfor hen, fordi empatilageret er tomt. Og jeg har ikke egentlig lyst til å være hun uomtenksomme bitchen. Så er driten at jeg har gjort meg totalt avhengig av det stedet for å få studert. Jeg klarer ikke konsentrere meg hjemme, eller på lesesaler hvor det sitter mange. Trenger også et teknisk hjelpemiddel jeg ikke kan dra med meg på lesesal, har en avtale med fontenehuset om å låne et kontor der jeg også får ha det stående.
Og hjemmet er min store kaosarena, så når det skjer lite blir det ikke så lett å være meg. Har ikke det største nettverket, og vil ikke invadere de vennene jeg har. Sliter ekstremt med slikt som å strukturere hva jeg skal gjøre, ta valg, komme i gang med oppgaver osv (eksekutivvansker). når jeg ikke har noe ytre struktur (som forpliktelser med oppgaveskriving, avtaler om å møte andre). Gleder meg om ikke annet veldig til denne dagen er over, for helg i en ellers dau periode er ikke stas. Godt det tross alt er midlertidig og.