Din erfaring med Fontenehuset

Jeg har vært på Fontenehuset i en lengre periode. Av og til er det hyggelig og fint der, mens andre ganger det for mange ustabile folk der. Særlig ustabile menn er det største problemet, og det skaper en anspent stemning på hele huset.

Er det flere som har lignende erfaringer med Fontenehuset?

Dessverre er Fontenehuset det eneste dagtilbudet her i området. Den lokale frivilligsentralen har fokus på pensjonister. Det finnes et kommunalt dagsenter i området, men der samles mange straffedømte og folk med rusproblemer, og det er to grupper som jeg ikke har noe til felles med.

Jeg har mange hobbyer som jeg kan holde på med i egen regi, men jeg savner et sosialt miljø i tillegg til Fontenehuset. Det må være et miljø som har aktivitet på dagtid.

Er det flere som er litt i samme situasjon eller har vært gjennom det samme? Hva synes du om Fontenehuset?

Slik er det i større eller mindre grad på alle lavterskeltilbud, det er nok ikke så mye å gjøre med det annet enn å starte sitt eget alternativ.

Fontenehuset er etter min mening veldig spesielt og ikke utviklende for min del. Jeg har meldt meg ut fra to.
Kjenner mange som har det på samme måte.

Det er ikke så utviklende å bruke tid sammen med rusavhengige og straffedømte, særlig når man ikke tilhører en av de gruppene selv. Enkelte opplever det som givende og positivt, men det passer ikke for alle. Det blir alt for mange ulike folk.

For meg handler det også om at de samler alle med utfordringer under samme tak og kjører en modell på alle. Da vil også de som klarer seg bra føle seg dratt med. Det var i alle fall det jeg følte. Det er politisk ukorrekt å si det, men når man skal bruke en tavle og dele opp middagslaging i veldig små deler slik at noen får i oppgave å åpne bokser, så syns jeg det er veldig ubehagelig. Det gjør noe negativt med min egen selvtillit.
Resultatet av å gå på et Fontenehus kan føre til at man føler seg malplassert og får dårlig selvtillit, og det kan være negativt for egen identitet.
I enkelte Fontenehus priser de ansatte modellen som om det var en sekt, og det gjør det ikke noe særlig lettere.

Man bør i alle fall få gehør om man føler at dette ikke er plassen for seg å gå. Så de ansatte burde være mer kritiske.

Det er slik i psykiatrien også, at mange får det ikke bedre hos en psykolog f.eks. Her burde også psykologer være mer kritiske til egen praksis.

Synd det ikke er flere tilbud der du går.
Men det kan også bety at du er temmelig frisk og oppegående. Husk det.
Men skjønner det kan være en utfordring at du har behov for et sted å gå og å føle tilhørighet.

Det er vanskelig å finne en mal som kan passe for mange ulike folk. Fontenehuset har et ekstremt stort mangfold med tanke på folk sin bakgrunn, kanskje litt for stort mangfold. Jeg synes ikke straffedømte skal ha soning på huset.

Vasking av toalett er den oppgaven som er mest stigmatiserende. “Du er psykisk syk, men er sikkert veldig flink til å vaske toalettet”.

Mitt nærmeste fontenehus har stort fokus på praksisstudenter som har praksis på huset. For mange kan et stort gjennomtrekk av studenter oppleves som kaotisk. Studentene har en annen rolle enn medarbeider og medlem. Det blir litt kunstig stemning.

Jeg vet og er enig med deg i at det er et stort mangfold og at det ikke fins en mal for så mange ulike folk. Men likevel kan man oppleve det svært stigmatiserende å være der. Jeg skjønner og leser hva du skriver.