Religiøs angst/OCD

Hei!

Jeg ønsker å møte noen som har erfaring med religiøs angst og/eller religiøs OCD. Jeg har selv slitt med dette spesielt i ungdomstiden, men det har siden ligget “ulmende” i bakgrunnen i min hverdag.
Jeg har aldri møtt noen i min situasjon, men jeg tenker at å kunne dele erfaringer vil være oppløftende.

Hilsen Undrende

Hei

Er du mann eller kvinne

Hvor gammel er du

hvor i landet kommer du fra

hva liker du å gjøre i fritiden din

hva jobber du som

har du mange søsken

jeg kommer fra Oslo, er 34 år, mann, foreldrene mine kommer fra eritrea, jeg er født og oppvokst i Oslo. Jeg liker å oppleve nye ting, lære nye ting, kultur, trene og gå på byturer og cafe.

bare skriv hva du vil til meg om deg selv, still spørsmål du lurer på om meg i rekke og rad : )

mvh

Robel

Hva legger du egentlig i begrepet religiøs angst? Er det åndelige/eksistelle problemstillinger eller relatert til religiøse praksiser?

Hei. Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du mener, men jeg er selv religiøs og sliter mye med angst og psykiske vansker. Jeg har perioder med tvil, som jeg tror de fleste religiøse vil oppleve i løpet av livet.
Du kan gjerne sende meg privatmelding om du ønsker.

Hei.

Jeg kjenner flere voksne mennesker som har ptsd etter religiøs oppvekst .
( spesielt de som kommer fra lukkede konservative samfunn)

Skam og dødsangst er vanlig.

Heller ikke uvanlig at de har " tvangshandlinger" - MÅ gjøre sånn/ slik ellers blir Gud sint.

Sånn sett er ikke religiøs angst annerledes enn feks annen type pstd eller helseangst.

Anbefaler å oppsøke profesjonell hjelp til dette. Om en ikke er kvalifisert til psykolog så skal alle kommuner et lavterskeltilbud for psykisk helsehjelp.

Hei.
Jeg har vokst opp i et ganske strengt pinsevenner hjem, og føler det du skriver. Jeg får stadig angst av å tenke på om det jeg lærte den gangen om himmel og helvete faktisk stemmer. For da er jeg ille ute ^^
Har alltid vært livredd for Gud. Meldte meg ut av det hele da jeg var 15/16 år.

Jeg har religøs OCD og jeg er religiøs selv. Har tvangstanker ofte og det er veldig slitsomt. Prøver å ignorere tankene og da går de ofte over, men det er vanskelig. Jeg er muslim og jeg vet at det er en test fra Gud. Likevel tenker jeg at man må gjøre det beste man kan og søke profesjonell hjelp hvis det går utover evnen din til å funksjonere i hverdagen. Send meg gjerne en melding så kan vi snakke om det. Hadde vært fint å høre fra en annen som går gjennom noe av det samme😊