Angst og ocd

Hei. Jeg har det siste året slitt med å ta buss og annet kollektivtransport grunnet angst og panikkanfall. Jeg har hatt noen forskjellige triggere men den aller største triggeren er motorvei og tunnel. Det trigger en følelse av å være innestengt og ikke ha mulighet til å komme seg ut. Jeg får mye rare tanker om at jeg skal “klikke” eller lage en scene på bussen eller at jeg blir spedalsk og skader noen fordi jeg mister kontroll. Dette er jo så klart urasjonelt og har aldri skjedd, men likevel er tankene der og det trigger mye panikk og angst dessverre. Jeg har nylig vært på 4- dagers kurs for panikkangst og ocd-behandling. Jeg har perioder der jeg kan ta buss og perioder der angsten stopper opp for at jeg prøver å ta kollektivt. Vil egentlig bare høre om det er noen andre som har slitt med samme problemstilling og prate sammen. Det hadde vært veldig fint å kunne prate med noen som sitter med samme problem sånn at vi evt kan støtte hverandre og gi hverandre tips! Jeg vurderer å starte opp med medisiner og venter også på behandling hos dps for videre behandling! Ellers utfordrer jeg meg selv med andre ting som trening på treningssenter, drar på butikk som vanlig og kjøpesentre. 🩷 Håper du har en fin og angstfri dag til deg som leser dette, sammen er vi sterkere tenker jeg!

Hei. Har OCD selv. Begynte med sertralin tabletter og wow. Er som om verden endret seg for meg. Tanker og bråk med stille og ting jeg pleide å frykte er nå ting jeg så vidt tenker om nå.

Anbefaler å prate med fastlege eller DPS om tablettene. Zoloft er det mest kjente navnet på disse tablettene, men Bluefish sin type som du får på apotek1 er rimeligere i pris og har samme virkestoff.

Gjør ditt beste!

Tusen takk for tips. Skal definitivt prate med fastlegen å høre😀

Eg har akkurat det same problemet med deg. Tunell, menneskjer og lange strekningar mellom stopp, innestengt. Eg tok omvegar for å sleppe ein spesifikk tunell kor det kunne bli lang kø. Eg går på medisin og den hjalp meg veldig i starten, men eg måtte litt opp i dose. Må det heilt sikkert igjen.

Veldig merkeleg å gå frå å være ein veldig sjølvsikker person til å føle seg liten. Om du har nokon spørsmål til meg så skal eg prøve å svare så godt eg kan :-)

Les litt om Agoraforbi, om du kjenner deg igjen så kann du skrive til meg:) virker som det er noe av det jeg har slitt med å kommet ut av

Tror for min del at min panikk henger sammen med ocd, og mangel på kontroll. Har sjekket litt ut om agorafobi men tror ikke jeg helt faller i den kategorien heller. Handler nok mest om at jeg føler jeg mister kontroll og det er veldig koblet til ocd noe som jeg har hatt hele livet. Har hatt så mange forskjellige “teamer” gjennom årene.