Da var jeg tilbake her.. Jeg er redd. Veldig redd. Jeg er redd for att jeg skal prøve. Jeg tenker på det hver gang jeg er alene med tankene, så jeg prøver desperat å holde meg opptatt med ting.
Litt context er vell att jeg er trans og hjelp med det er.. en fakkings lang prosess. Jeg blir jævelig deprimert av å tenke på det og, så jeg prøver å glemme det. Jeg må svare på masse ræva spørsmål som hva jeg tenkte for 5 år siden og hvorfor jeg er en gutt, hva som gjør meg til en gutt, osv. Og jeg orker ikke.
Jeg orker ikke mer. jeg bare griner. Jeg er så langt unna hormon behandling, og jeg vet ikke hvor mye lengere jeg klarer dette. faen, jeg er bare her fortsatt fordi folk blir leiseg. og litt att det skremmer meg.
men hva faen gjør jeg? Jeg er så redd for meg selv. Har spontant prøvd 2 ganger i fortiden, så hva om jeg gjør det igjen? Hvordan stopper jeg dette? Jeg er lei..
og om du skal være en sånn transfob kan du bare glemme det. om jeg hadde valget, hadde jeg faen meg ikke vert trans, det er ett helvette.
Det er utrolig leit å høre at du har det så vondt <3
Jeg sender deg varme tanker <3
Jeg kan tenke meg at dette er utrolig tøft å stå i og at du blir så sliten og lei av alle spørsmålene, og av å måtte prøve å forklare alt dette. Når det egentlig vel bare er at du vil bli forstått og oppleve noe som gjør ting bra, at du bare ønsker å slippe å føle deg slik?
Når man står i slike prosesser, så trenger man noe som er godt her og nå også, man trenger noe man kan slappe av i og få en pause i, for å greie å holde ut denne prosessen. Og man trenger folk som gir en omsorg og støtte, som en motvekt mot alle de som spør og graver, og alt det krevende man må igjennom. Man trenger noe som er godt, og noen som er gode mot en.
Er det f.eks. noen som kan gi deg en god klem og/eller holde om deg når du har det slik? Noen du kan sitte inntil? Eller som kan lage noe godt å spise eller drikke til deg? Noe noen kan gjøre for deg som ville vært godt for deg? Ikke for å egentlig få bort alt det vonde, men for å komme deg igjennom det, når denne bølgen med vonde og mørke følelser kommer igjen.
Det er gjerne når man er veldig sliten at man kjenner seg slik, iallfall var det slik for meg, så jo mer godt jeg kan gjøre for meg selv jevnt over, jo mer motstand på en måte har jeg mot å føle meg slik igjen. Og det handler mye om å ha gode rutiner for å spise, søvn, komme meg ut, gjøre ting som er meningsfulle for meg, men også det å ha en kriseplan, ting jeg kan gjøre, når den mørke bølgen kommer. Og hvis du er redd for å gjøre noe når du er alene, kan du da kanskje sørge for å være et sted der det er andre folk? Det var det jeg selv gjorde når jeg var redd for meg selv.
Jeg ønsker deg en bedre dag i dag <3
jeg har foreldre jeg kan snakke med, men jeg liker ikke å ødelegge humøret og slippe den bomben på dem hele tiden.. vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. (De er glade for att jeg snakker med dem, og jeg gjør det ofte, om ting om er vanskelig. Men det er svanskelig når det kjommer til denne type tanker, jeg hater det
Det er ikke alltid nødvendig å prate, at kanskje du heller bare trenger en klem av dem eller å være sammen med dem?
Jeg er da helt sikker på at foreldrene dine mye, mye, mye heller vil at du skal vise dem hvordan du har det og hvor vondt du har det, enn at du holder det for deg selv og det ender med at du skader deg på en eller annen måte.
Hvis de vet at du kan føle deg så vondt at du er redd for hva du selv skal gjøre, så kan du når det skjer igjen, si at nå har det du så vondt igjen, og at du f.eks. bare trenger å være med dem. For hvis du er det, så skader du vel ikke deg selv?
Jeg skjønner at du syns det er veldig vanskelig når de type tanker kommer, men det som faktisk kan være den beste beskyttelsen mot å gjøre noe sånt, er å fortelle foreldrene dine hvor vondt du kan ha det. Jeg fortalte selv vel aldri at jeg var redd for hva jeg ville gjøre, men jeg delte om hvordan jeg følte meg, og bare det at jeg hadde gjort det, fikk meg til å føle meg mye tryggere, at det føltes ut som det tok bort det verste trykket og faren for at jeg skulle gjøre noe som skadet meg.
Det er da ikke lett dette, det forstår jeg, men jeg tror du virkelig trenger foreldrene dine når du har det så vondt, og de også trenger at de kan få være der for deg da.
Jeg tror at det kan handle om å ha tillit til at de kan greie å stå i de følelsene sammen med deg, at de tåler det. For nå er det jo du alene som må stå i de følelsene og tåle dem, og det er rettferdig at du skal stå i det alene, er det rettferdig mot deg? Jeg tenker at det ikke er rettferdig at du skal føle at du må stå i det alene når du har det slik, og jeg tenker at du fortjener at du selv gir til deg selv det å dele det med foreldrene dine. Det handler om å gi dette til deg selv, men også gi foreldrene dine den tilliten.
Det er da vanskelig, fordi man jo føler seg så sårbar, pluss at man ikke ønsker dem vondt, men det er som sagt uendelig mye verre for deg om de ikke vet dette.
okay, jeg skal prøve å snakke med dem neste gang de tankene kommer. du har vell rett i att de heller vil det en alternativet..
Det kan også være at det kan gjøre det lettere for deg å snakke om det med dem når du ikke har det sånn, at du kan fortelle dem nå f.eks. at du har hatt de tankene og at du da blir så redd for hva du kan gjøre da? Og at dere kan avtale hva du kan gjøre neste gang, at de kan hjelpe deg med hva du kan gjøre når det skjer igjen? At de kanskje har noen tanker om hva som vil hjelpe deg eller hva de kan gjøre da?
Jeg har selv gode erfaringer med å heller snakke om ting når man er roligere enn når man er midt inni slike følelser, og heller ha måter å takle det på. Jeg tror ikke at det er når man er overveldet og så sliten og når alle de kommer, at man helst egentlig vil snakke, men heller bare få omsorg og trøst?
Hvis du snakker med dem om det når du ikke har de tankene og føler deg så ille, kan også gjøre at de er forberedt på det hvis det skjer igjen, og at de har fått muligheten til å tenke over det hva de skal/kan gjøre, eller spørre deg om det hva som ville være godt for deg og hva som vil kunne hjelpe deg da. Det er noe med å lage en kriseplan sammen, som jeg tror kunne være godt både for deg og for foreldrene dine. Og hvis dere har behov for det, går det an å få hjelp og innspill av andre i forhold til det, men jeg har tro på at dere sammen også kan komme frem til ting som kan gjøre det lettere for deg om det skulle skje igjen.
høres bra ut, takk, skal gjøre det
Så bra, det er jeg glad for å høre :)
snakka med dem og de var glade for att jeg sa ifra. du hadde rett
Så veldig godt å høre :) Jeg er glad for at du snakka med dem, og at de ble glade for at du sa ifra :)