Har endelig fått henvisning til BUP. Var veldig redd for å snakke med legen om hvordan jeg har det, men samtalen gikk veldig bra! Nå er det bare BUP som må svare på henvisningen. Er veldig redd for å avslag eller at jeg bare får en samtale også stopper det der.
Jeg er veldig usikker på BUP etter en opplevelse som jeg hadde i slutten av 2024, når jeg var 15 år gammel.
Hadde tenkt å ta selvmord, og hadde det vanskelig, og politiet fant ut av det også måtte jeg til legevakten og dagen etter måtte jeg snakke til et kriseteam.
Problemet er at humøret mitt svinger mye, så innen jeg fikk snakke med legevakten så var jeg ikke suicidal. Var bare irritert.
Og innen jeg fikk snakke med kriseteamet så var jeg på godt humør.
Så fikk ikke noe hjelp, siden jeg var på godt humør og sånt når de så meg.
Enda nærmere slutten av 2024 hadde jeg et selvmordsforsøk, og da nektet jeg å oppsøke helsehjelp for det, og gikk igjennom det selv. Husker jeg hadde kjempe vondt og var syk. Men jeg følte at det ikke var noe poeng i å oppsøke hjelp.
Siden det så har jeg ikke oppsøkt hjelp for noen av vanskene mine. Ikke før denne uken, når jeg snakket med legen min.
Har ikke hatt noen selvmordsforsøk siden det i 2024, men har ofte tankene. Bare at jeg selvskader eller skriver når jeg blir overveldet, også lar jeg det ikke gå lengre enn det.
Håper bare at BUP kan gi meg litt støtte. Noen å snakke med.
Jeg er kontrollert av følelsene mine 99% av tiden, og alt føles veldig intenst. Så jeg vil ha hjelp med å lære hvordan jeg kan regulere megselv bedre, siden ingenting jeg har gjort for å hjelpe megselv har hjulpet så veldig.
Noen med gode/dårlige opplevelser med BUP? Eller noen som også har erfaring med det å ha veldig intense følelser og reaksjoner?
Jeg har slitt med det samme i flere år nå, bare at alt har blitt litt forsterket med alderen. Mange har sagt at jeg er den mest emosjonelle personen de har møtt, og at jeg er veldig sensitiv. Har lært å holde det inne, men så tar jeg det ut på megselv når jeg er alene. Hjelper noen ganger å skrive, men bare noen ganger.
Legen min sa at hun tenker jeg sliter med følelsene mine pågrunn av traumer som jeg opplevde i de årene jeg bodde i et fosterhjem som ikke var så veldig bra. Bodde i et fosterhjem i rundt 13 år.
Håper virkelig at jeg ikke får avslag av BUP.
Føler meg veldig klar og motivert til å jobbe med megselv, bare at jeg trenger litt hjelp. Redd for avslag