En dritt av en «ex» og min BUP opplevelse

** TW: nevnelser om psykisk vold, psykose og stygge ekskjærester, og en kjapp nevnelse om selvmordforsøk, men ingen beskrivelser om det. Advarsler før det blir nevnt:)**

Kjapp intro: Jeg er 18, fra Bergen og har opplevd litt av hvert i mitt lille liv:) Prikker (…) er når det er navnet mitt.

BUP:
TW: nevnelse om psykose
Jeg har nylig vært i behandling hos bup og det var både bra og dårlig. Alle har hørt ting om bup, og mest negative ting (hvis ikke må du flytte fra den steinen du bor under). Jeg vil si at min opplevelse var nokså nøytral. Personlig syntes jeg at psykologen min behandlet meg som om jeg var 5/6 og ikke 17/18 så det var veldig irriterende. Hun ville også ikke høre etter når jeg ville fortelle om ting som plagde meg og prøvde å spore av med å starte nye emner. I løpet av behandlingen hadde jeg en utredning av psykose, fordi jeg ser ting som ikke er der. Selv om dette er noe jeg plages av så fokuserte psykologen for mye på dette og for lite på mine andre plager. Hun presset på meg denne utredningen av psykose, som jeg opprinnelig ikke ville ha, og jeg måtte ha en 2 timers samtale med spesialister som gjorde meg helt utmattet i 3 dager etterpå. Selv om hun har hjulpet meg mye så synes jeg at behandlingen var veldig dårlig og kunne ha blitt utført mye bedre. Virkelig, hvordan tar ikke bup tak i problemene når nesten alle som drar dit klager senere?

Eksen som var en dritt:

TW: NEVNELSE OM SELVMORDSFORSØK OG TOXIC/EKLE FORHOLD

Litt bakgrunnsinfo om eksen min, hun går i samme klasse som meg og vi ble bestevenner med engang vi møtte på vgs i 1 klasse. Etter 1 år så startet vi å «date» men hun ville ikke ha noe seriøst. Jeg var veldig tydelig på at jeg ville ha noe seriøst, og hun var veldig utydelig om hva hun ville. Siden vi og var i samme vennegruppen så sugde det litt når vi «slo opp». Alt er i hermetegn fordi det var aldri noe spesifisert hva vi var så tekniskt sett så var det bare et situationship. Okay til hoveddelen.

Dette «forholdet» varte i 3 måneder, og helt ærlig, det var de tre jvligste mnd i mitt liv. Jeg prøvde å ta mitt eget liv i slutten av disse mndene (det var VELDIG mislykket og jeg har det bra nå). Alt dette er fordi hun lovebomba meg så jvl. Hun var veldig loveydovey i kanskje to dager i strekk og så ignorerte hun meg i en uke, og så på den igjen. Hver gang så falt jeg hodestups for hver minste ting hun gjorde, hun kunne holde hånden min i tre sekunder og jeg ville være helt opptatt og besatt av det de neste dagene. Jeg spurte ofte om hun ville henge etter skolen, men hun sa alltid at hun ikke kunne. Likevel så jeg bilder av henne og hennes nåværende bestevenn på sosiale medier, av at de hang, selv om jeg hadde spurt flere ganger. Dette skjedde nesten hver 2 dag og hun sendte til og med videoer og bilder av hun og nåværende bestevenn til vennegruppen på snapchat selv om jeg hadde spurt om å henge. Alt i alt så var jeg så betatt at jeg ikke skjønte at hun var veldig slem og toxic. Nå i senere tid så forstår jeg at hun bare manipulerte meg.

Det verste var egt nå nylig. Hun hadde startet å snakke shit om meg til MIN bestevenn(hun vet godt at vi er bestevenner og sier alt til hverandre). Hun hadde også startet å si ting som «men det var … feil fordi … visste at eg tenkte sånn og sånn» og prøvde å klandre meg for å ha fått varige traumer av dette forholdet. At det var jeg som gjorde de tingene hun gjorde mot meg, mot henne. Hun sa alle disse forferdelige tingene om meg til vennegruppen. Ihvertfall så angrer jeg på det forholdet og hun kan gå og ta seg en bolle.

Takk for at du leste helt hit:) Jeg har mye mer på hjertet men må legge meg nå:) Sov godt , og ta vare på deg selv fordi det er du som er hovedkarakteren i ditt liv.

Så heldig for deg at du bor i Bergen da, for her er det folk som kan hjelpe deg med disse problemene.

Ja, eg e veldig glad for at bor i bergen og at systemet strekker til her. Vet at mange andre i norge ikke har den tilgangen eg har.

Det virker ikke som systemet strekker til ut fra teksten din. Eller var det noe annet du ville formidle?

Strekker til mer enn hos andre. Fikk time hos bup etter 10 dager. Mange som må vente lenge. Og selvom behandlingen ikke var den beste så fikk jeg i hvertfall litt hjelp. Tar til takke med det jeg får, gidder ikke å erge meg over alt.