Redd for åreknuter

Hei du!
Jeg så en reklame på nett om sjekk av åreknuter og vet selvfølgelig på den. Jeg har en på det ene benet som jeg ikke bryr meg så mye om, men av og til gjør vondt og klør meg til sår.
Gruet meg ikke eller noe til timen, men når legen for fjerde gang sa Åj ja se her den burde du gjøre noe med kjente jeg jeg ble så varm. Vi får se på det andre benet også da så han selvom det ikke er noe synlig der. Åj denne er enda større sa han og da ble jeg så svimmel. Måtte legge meg ned på benken der. Ble sikkert så redd atte fytti. Det var en ekkel opplevelse. Spurte om det var farlig noe han avkreftet. Men enda så er jeg så redd for at de skal tette seg eller sprekke og at jeg selvfølgelig dør.
Dette var da privat og han kom med en rolig sum på rundt 35 tusen for å ordne opp i dette.
Nå sitter jeg så rett jeg kan med beina får å ikke ‘’klemme’’ årene. Haha. Må nå le litt av meg selv også.
Syntes også det er rart at jeg i 20 årene har dette med en jobb og hverdag hvor jeg ikke sitter stille.

Vil egentlig bare høre om noen andre har dette og har tatt en slik behandling ?

Tusen takk for svar. Alt hjelper.
Ønsker deg en så fin dag som mulig.

Hei! Jeg har også en åreknute på den ene leggen. Den gjorde ganske vondt i starten, kjennes ut som jeg hadde krampe i hele øverste del av leggen. Dro til fastlegen for å sjekke den, for jeg tenkte det var lurt å være på den sikre siden. (Dette var for noen år siden, lenge før jeg fikk helseangst.) Fikk beskjed om at dette er helt ufarlig, og at det heller ikke er så mye å gjøre med, med mindre det begynner å plage meg veldig. Er det ikke et alternativ å gå til fastlege, så får du eventuelt en henvisning derfra så du slipper å ut med så mye penger?

Det er vel angsten som plager deg, er det ikke? Og ikke selve åreknuten?

En slik operasjon eller hva det er, vil jo koste deg masse penger, og i tillegg vil den ikke ta bort angsten din. Den vil bare forsterke den, og “bevise” ovenfor deg selv at det var noe å være redd for og noe å fikse.

Jeg tror slike private klinikker tjener masse på folks helseangst, lar dem sjekke seg for hver minste ting og lover å fikse ting, mens de samtidig bare bygger opp under angsten.

Tusen takk for svar! Har roet meg en del nå så forstått det ikke er farlig. Det er en del kløe og vondt i beinet så ønsker å prøve operasjon faktisk. Er bare lokalbedøvelse og ikke narkose heldigvis.
Har bestilt time hos hos fastlegen så regner med jeg kan ta det den veien.

Tusen takk for svar!
Ja det er redselen for at det skal bli blodpropp eller sprekke åren. Huff det er slitsomt. Nå kan jeg tulle med det, men når det står på som værst så er det ikke noe tull.
Det er vondt, klør og har tungt bein så bestilt time hos fastlegen nå :)

Ja de tjener nok penger på folks redsel. Huff.

Hei.
Åreknuter er dessverre noe som noen av oss kan få i forskjellige grader.
Selv fikk jeg åreknuter og smerter fra disse som 18 åring. Legen trodde jo ikke på meg for jeg var gutt og alt for ung. Ble endring da jeg kom til time og legen gikk se.
Uansett, åreknuter er ikke farlig, jeg har hatt åreknuter i mange år og har åreknuter i alle indre organer. Jeg er nå 63 år og driver med sykling på et relativt jøyt treningsnivå. Skal inn til vurdering av åreknuter nå i mai hos st. Olavs i Trondheim.
Dette er gratis og gjøres med laser.
Anbefaler deg å få en ny lege som tar deg på alvor og sender en henvisning til utredning. Man skal ikke gå med smerter eller ubehag grunnet noe så enkelt som åreknuter.
Lykke til med å finne en ny seriøs lege.
PS åreknuter er ikke farlig.

Hei! Det høres ut som du har hatt en skikkelig ubehagelig opplevelse, og det er helt forståelig at du føler deg litt bekymret etter det legen sa. Jeg har også hørt om folk som har hatt åreknuter, og mange har fått behandling for å få bukt med problemet. Det er bra at legen forsikret deg om at det ikke er farlig, men jeg skjønner at tankene kan rase etter en slik konsultasjon.

Når det gjelder behandling, er det flere som har fått hjelp med mindre eller større inngrep, alt etter hvor alvorlig årene er. Det er en del som velger behandling når de begynner å oppleve smerte, ubehag eller synlige åreknuter, og mange føler seg mye bedre etterpå. Selv om prisen kan være høy, er det viktig å vurdere om det er noe du føler vil gi deg bedre livskvalitet.

Jeg er ikke ekspert, men det kan være lurt å få en second opinion for å være helt sikker på hva som er beste løsning for deg. Det finnes også mindre invasive behandlinger, som skleroterapi, som kan være et alternativ hvis du vil unngå større inngrep.

Uansett, håper du finner ut av hva som er best for deg! Lykke til, og håper du snart føler deg bedre!