PTSD ettervirkninger og parforhold

Hei,

Jeg har tidligere hatt PTSD etter et forhold med psykisk vold. Jeg er nå ferdig med traumebehandling, men opplever noen få ganger traumereaksjoner. Dette har spesielt skjedd etter at jeg innledet et forhold til en veldig flott mann. Han opplever det vanskelig å stå på utsiden når det skjer. Jeg blir helt frakoblet når det skjer og klarer ikke å kommunisere helt med han. Blir kald og følelsesløs. En sterk kontrast til hvordan jeg er ellers - empatisk, positiv og omsorgsfull. Er det noen ressurser hvor han kan lese konkret hva han kan gjøre under en sånn traumerespons? Har forsøkt å søke litt rundt, men finner ikke konkret dette.

Hei.

Jeg vet heller ikke om det finnes noe konkret til pårørende om traumer og traumereaksjoner, om hva de kan gjøre osv. Det beste er hvis du greier å kjenne selv hva du trenger av han eller hva som vil være godt for deg når dette skjer. Jeg forventer ikke at du skal greie det i situasjonen, men når du ikke står i den. Jeg forstår da at det kan være vanskelig å vite.

Jeg fikk selv gode forklaringer på meg selv og hva jeg trengte fra manualen “Mindfulness og medfølelse” fra Modum bad. Og da jeg leste den, tenkte jeg at jeg ønsket at alle de rundt meg også skulle lest den for å kunne forstå hvorfor jeg kunne reagere slik jeg gjorde på ting, som virket helt ulogiske for dem. Den har da hjulpet meg til å greier å forklare det bedre til andre, og til å finne ut og kjenne hva som vil være godt for meg å få av noen som er nær meg i slike situasjoner. For meg er god, fysisk nærhet noe som kan hjelpe meg til å komme ut av det.

Det eneste jeg har funnet som er sånn konkret hva man kan gjøre, er rettet mot voksne i forhold til barn som har traumereaksjoner.

Noe som jeg selv har opplevd har hjulpet, er at jeg har prøvd å forklare og sette ord på hva som har skjedd i meg når jeg får de reaksjonene, og det har hjulpet den andre til å forstå. Og det har også hjulpet når jeg har greid å merke ting som er gode for meg da, eller hva som ikke er bra i den situasjonen, og kunne fortelle til den andre etterpå. Alt dette gir den andre mer og mer forståelse, og at den vel også føler at den kan få ta del i det og skjønne hva som skjer inni en. Det høres ut som han har lyst å vite og forstå. Det kan ta tid å få forklart han det, eller å selv finne ut hva som er godt og hva som fungerer og ikke fungerer for deg når du har det slik, men jeg tenker at det kan være noe fint å utforske sammen.

Kanskje det også handler om at du trenger å få vist han andre ting enn de “vanlige” tingene?

Takk for gode råd her. For meg er det vanskelig å vite hva som vil hjelpe meg i en sånn traumereaksjon. Jeg fikk ihvertfall stotret fram den siste gangen at jeg hadde en traumereaksjon. Det var jeg egentlig veldig stolt over selv. Det hadde nesten vært bedre med en slags liste over hva som er forsket på at er nyttig når det skjer - men jeg vil tro det er veldig personavhengig i tillegg.

Jeg får sette den boken på listen min. Trenger nok også å forstå meg selv mer. Har hatt EMDR behandling, og er forbi de verste flashbacks og heftige traumereaksjoner. Men en sjelden gang kommer det likevel. Vi har egentlig jobbet mye med å vise hverandre de sårbare sidene også. Tror ikke jeg hadde kommet langt med å bare vise de ‘vanlige’ sidene ;)

Det er kanskje vanskelig å forstå selv innimellom. Sånn fysisk går jeg i frys og klarer ikke å prate, men inni meg er det en storm som pågår. Hvor kjæresten min dessverre i traumereaksjonen tar plassen til min eks som utsatte meg for psykisk vold. Jeg kan være så rasende inni meg. Men lite kommer ut. Det er ikke lett å vite hva han skal gjøre da.

Kanskje det viktigste her blir å søke svarene inni meg selv.

Jeg tenkte meg at du kanskje havnet inn i en sånn frystilstand. De er de vanskeligste å komme ut av, som du skriver, så er det som om ingenting vises utenpå, mens det skjer mye inni.

Jeg skjønner godt at det er vanskelig for deg å få sagt noe der og da når det skjer, men veldig bra at du greide å si sist at du hadde en traumereaksjon, det har du all grunn for å være stolt av.

De har jo forsket på ting i forhold til hva behandlere kan gjøre, og det er mye med det å ha trygge ting - at hvis det er noe her og nå som kan minne deg om at det er nå, og ikke tidligere med eksen din. Noe du kan kjenne på eller se på, som du kan beskrive for deg selv, og som kan hjelpe deg til å hente deg inn i igjen. Jeg føler at alle traumebøker har slike øvelser med å bruke sansene til å se at man er her og nå.

For den andre, så er det vel best at de holder seg mest mulig rolig og vanlig. Det er vel sikkert noe som har trigget deg, eller? Tror du?

Jeg har selv opplevd slike ting, og det er veldig vanskelig, for fornuften fungerer ikke da, og jeg greier ikke å huske den jeg er med, men jo roligere den personen er og jo mer sånn trygg og vanlig den oppfører seg, jo bedre er det for meg.

Tror du det ville hjulpet deg om han tok på deg eller er nær deg, at du kan kjenne han, og kanskje at det vil hjelpe deg til å “tine”? At du da merker at det er han, og ikke eksen?

Jeg tror på at det kan være nyttig å fortelle han om hva som skjer inni deg i situasjonen, når du ikke er i den, og du igjen greier å snakke og forklare hva som skjedde inni deg. Og at det kan kanskje også være nyttig å prøve å få ut noen av de følelsene, det raseriet du kjenner inni deg, når du ikke er i frys. Det ville vel godt for deg om du kunne fått det ut på et vis?

Jeg går selv til en psykomotorisk fysioterapeut nå, og hun er god på å hjelpe meg til å få ut følelser og reaksjoner, ting som har blitt sittende fast inni meg og som jeg pleide å gjemme inni meg. Blant annet så vil hun at jeg skal sparke ut hvis hun klyper meg i leggen - sånn for å øve meg på å gi tegn på det hvis noen gjør meg vondt, og ikke bare trekke det inn i meg selv, slik jeg er vant med å gjøre.

Det er vel dessverre ikke noe enkelt svar på dette, eller noe fasit. Men jeg ville kanskje ha sett om det hjalp om han gjorde noe som han vet du syns er godt til vanlig, eller gi deg en eller annen form for nærhet eller greie å få deg til å føle deg trygg og her og nå på. Det er jo gjerne da også man kan greie å la ting få komme ut. Det er da veldig vanskelig å si hva som vil være godt for en annen.

Det jeg kanskje mest har merket i behandling og sånn, hvis jeg får reaksjoner, så tror jeg at det som er viktigst og beste for meg, er at de ikke reagerer eller gjør slike ting som de som skadet meg og har gjort meg vondt, har gjort, at de viser at de ikke gjør det og ikke vil gjøre det. Det kan ta tid å bli trygg på det, og at man kanskje må igjennom en del reaksjoner og ting før man blir trygg på at den andre ikke skal oppføre seg f.eks. som den voldelige eksen. At de hver gang, gang på gang trenger å vise at de ikke gjør det den andre personen som skadet deg gjorde, for at du skal bli trygg.

Jeg tror også at man har behov for å få vist reaksjonene til noen man er trygg på og som vil oppføre seg annerledes enn den som skadet en. Det er jo også så mye en har gått og skjult fordi det ikke har vært trygt å slippe det ut.

Det er fint å høre at dere har jobbet mye med å vise hverandre de sårbare sidene.

Jeg gikk selv sånn i frys hos en psykolog en gang, og da var det også som om han ikke kunne gjøre noe. Det føltes da veldig viktig for meg at jeg neste gang ikke var slik da jeg var hos han, at det gikk an å snakke vanlig igjen med han. At jeg greide å være den personen igjen som greide å snakke.

Har du lært noe om dissosiasjon?