Psykisk vold

Jeg har nå sett på fredagsfokuset til RVTS vest om psykisk vold. Det var med to fra Foreningen mot psykisk vold. Jeg har selv vært utsatt for det, og sett folk i min familie bli utsatt for det uten at de forsto det. Det er så viktig at folk får kunnskaper om det, for det er vanskelig å vite om man faktisk blir utsatt for det, for en del av den psykiske volden er den forvirringa og gjøre en usikker på en sjøl. Det kan være så veldig ødeleggende, og at hvis andre heller ikke tror på det eller ser det, så forsterker det bare den psykiske volden og hvor ødeleggende den er.

Jeg begynte å tenke på hvor mye psykisk vold som kanskje ligger under psykiske lidelser. Når man har det vondt og ikke greier å sette ord på det. Særlig når man ikke vet at det ikke er rett at det er slik og at man ikke skal ha det slik. Derfor er det så viktig å finne ut hva det er som gjør en vondt, men det er vel ikke alltid man går inn i det, og heller skal gjøre sånn og sånn for å komme ut av depresjon eller angst. Men hvis det ligger noe sånt under, så er det jo først og fremst det man trenger å ta tak i og gjøre noe med, og bli sett og trodd på.

Jeg har selv prøvd i over tjue år å få hjelp og bli forstått, men at det er først nå at jeg er hos en behandler som har vært villig til å gå dypt nok i det til å gjøre det.

Jeg lærte også et nytt begrep “flygende aper”, dem som hjelper voldsutøveren ved f.eks. si at du skal ta kontakt med voldsutøveren og sånn. Disse flygende apene merker jeg er det jeg sliter med nå og ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til, for det har vært så mange av dem i livet mitt og jeg ser nå på resten av familien min som det. Voldsutøveren er det enklere å unngå, enn alle dem som jeg vet egentlig vil meg vel, men som ikke ønsker å ta innover seg hvordan ting har vært og hvordan det fortsatt er for meg, og hvorfor det er så viktig for meg å ikke ha noe som helst med voldsutøveren å gjøre.

Er det noen som har funnet en løsning på det?

Vil ellers anbefale alle om å se dette fredagsfokuset om psykisk vold. Det er i første rekke rettet mot folk i hjelpeapparatet, men de snakker på en enkel og klar måte, og kommer også med tips til folk som har vært utsatt for psykisk vold eller som er utøvere. Jeg tror at det først og fremst er veldig viktig at flest mulig forstår hva psykisk vold er, for å kunne stoppe og hindre det. Og jeg tenker at det også har veldig mye med det å sette grenser å gjøre, at hvis man ikke greier å sette egne grenser, så er man dessverre også mer sårbar for å bli utsatt for det, men samtidig så er det en test - at hvis en person ikke tillater deg å sette egne grenser eller ikke respekterer dem, så er det i mitt hode vold. Jeg hørte fra en psykolog at alt som begrenser en, er vold. Så hvis en får deg til å gjøre noe annet enn du egentlig vil eller som er riktig for deg, ved å manipulere og kontrollere deg, så er det vold.

Jeg vil gjerne høre anders tanker og erfaringer om temaet.

Her er en link til praten om psykisk vold: Fredagsfokus - Er det vold når man ikke blir slått? | Fredagsfokus - Er det vold når man ikke blir slått? | By RVTS Vest | Facebook.

Og til Foreningen Mot Psykisk Vold:
https://psykisk-vold.no/.

Ja, løsningen er å lære seg å ta igjen med samme mynt.

Nei, det er jeg absolutt ikke enig i, at løsningen er å være slem mot hverandre?

Da har man bare voldsspiralen gående.

Javel, hvis du ser slik på det får du klare deg på egen hånd.

Takk for det, jeg tror jeg greier meg helt fint uten din hjelp.