Jeg leste følgende tips på Foreningen Mot Psykisk Vold:
-
Kutt all kontakt med mennesker som har kontakt med voldsutøver
-
Dersom du må ha kontakt med mennesker som har kontakt med voldsutøver; Ikke fortell de noe du ikke vil at voldsutøver skal vite
Og for meg gjelder det egentlig - kutt all kontakt med familien min, eller ikke fortell dem noe som de kan fortelle videre. Det er helt forferdelig, men også det jeg har kjent på, at det er utrolig vondt og vanskelig for meg å ha kontakt med resten av familien min, når de fortsatt har kontakt med og er med den som har gjort meg så vondt, og fortsatt kan gjøre det. For meg er det et skikkelig stort problem jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere. Samtidig som jeg har kjent på i høst etter å snakka med psykologen om hvor vondt jeg har hatt det og fortsatt har hatt det, at det hadde vært en lettelse å slippe å forholde meg til alle dem som har noe med den personen å gjøre. For selv om jeg er glad i dem og egentlig ønsker å ha kontakt med dem, så er det utrolig slitsomt, for det er som om jeg hele tida må passe på ovenfor dem, for hva de kan finne på å si til meg om vedkommende eller hva de vil kunne si videre til vedkommende. Og at dette er utmattende. I tillegg blir det på en måte som psykisk vold fra deres side, ved at de forventer at jeg skal bare akseptere og godta hvordan det har vært, og forholde meg til dem som om alt er i orden.
De lar voldsutøveren “vinne” ved at jeg ikke greier å ha kontakt med dem fordi de har kontakt med henne.
Jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre med det. Jeg vil ikke noen av dem vondt heller, men dette gjør meg så fryktelig vondt.