Jeg er en 19 år gammel gutt fra Ukraina. Jeg studerer IT på VG2 ved Ski videregående skole … i hvert fall er jeg i startfasen.
Jeg har bodd i Norge i 3 år, jeg har lært språket og jeg har prøvd å finne venner og en kjæreste.
Jeg skriver dette fordi jeg føler meg fullstendig tom og ensom. Lenge har jeg prøvd å finne min plass, å gjøre en innsats, å finne venner og noen å elske. Men i stedet for et fellesskap, ser det ut til at jeg bare har funnet meg selv i et stort, mørkt tomrom. Det virker som om ingenting har hjulpet, og alt jeg har prøvd å bygge har falt fra hverandre.
Det er veldig vondt å føle at man er helt alene i verden og at det ikke er noen å snakke med når ting blir for vanskelig. Jeg er bare utrolig lei av å bære denne ensomheten og denne smerten alene.
Alle vennene mine i Ukraina har enten blitt tatt bort av krigen, eller vi har blitt fjernere fra hverandre fordi jeg har dratt til utlandet. Siden jeg bor i en sovesal, har jeg bare låst meg inne på rommet mitt og brukt datamaskinen min som mitt eneste kommunikasjonsmiddel. Jeg ble redd for å gå ut, for å kommunisere ansikt til ansikt.
Jeg ble lurt mange ganger – når det gjaldt vennskap, møter eller når folk ba om hjelp med fotografering (som er hobbyen min). Hver gang ble jeg brukt eller sviktet. Mange ganger når jeg prøvde å bli kjent med noen, ble jeg rett og slett blokkert etter et enkelt «hei».
Det eneste jeg gjør er å bare trykke på knapper på datamaskinen mens jeg bare studerer diverse IT-materiell. Jeg tror ikke jeg klarer å føre en samtale eller se noen i øynene lenger. Jeg føler at jeg rett og slett har mistet kontakten med verden. Hver tur til butikken for meg er en automatisk modus av «bare gå fordi jeg må».
Når jeg går en natttur, mister jeg bare tidsforståelsen og går gjennom smertene i beina mine og tenker bare konstant «Gjorde jeg noe galt? Er jeg ikke sånn? Er jeg forferdelig?».
Det er morsomt å innrømme, men jeg begynte å bli redd for berøringer, håndtrykk, å se inn i øynene. Jeg drømte en gang om klemmer, men det er ikke mulig for meg. Jeg er redd for å møte noen allerede, stort sett bygger alle mine jevnaldrende bare vennskap på status eller penger.
Jeg har mistet troen på hjelp, men jeg skriver her likevel, fordi broren min – den eneste personen jeg har og som bor langt fra meg i nord – rådet meg til å gjøre det.