Problemer i parforhold

Jeg har hatt noen tøffe måneder i det siste. Konen min er emosjonell ustabil og blåser ting ut av proporsjoner. Hun har fått det for seg at hun vil skilles. Jeg har gjort alt for henne og gitt henne alt hun trenger. Vi har hus sammen og jeg har lagt ut mest for utgiftene våre. Jeg tjener mer enn henne. Jeg har prøvd å hinte til at hun kan finne seg en bedre jobb for å bidra mer, men har som regel bare godtatt at det er sånn. Vi har vært sammen i sju år nå. Hun føler seg likevel misfornøyd med forholdet vårt.

I april begynte vi i parterapi, noe som var hennes idé. Jeg var litt skeptisk, men gikk med på det for å vise at jeg var villig til å prøve. Dessverre viste terapeuten seg å være fullstendig ubrukelig. Han fokuserte hele tiden på hennes følelser og behov. Han lyttet aldri til meg. Hver gang jeg prøvde å forklare mitt perspektiv, ble jeg avbrutt og fortalt at jeg måtte være mer oppmerksom på følelsene mine, i stedet for å anklage henne. Det var hun som fant han og hadde en god tone med han før jeg ble kjent med han. Mistenker at hun har sagt noe før de begynte for å få han til å tvile på meg. For ingen andre behandler meg så respektløst. Verken på jobben eller blant venner og familie.

Jeg fikk nok og bestemte meg for å slutte med terapien. Det føltes som bortkastet tid og penger, og jeg føler virkelig ikke at det er noe galt med meg. Jeg prøvde å snakke med henne om at terapi ikke var løsningen for oss, men hun sa at jeg ikke prøvde godt nok. Jeg sa at det er hun som ikke prøver, når hun velger å ta meg med til terapi for å dummer meg ut. Hun er utakknemlig og har en tendens til å tenke på seg selv.

Ting har bare blitt verre. Hun sier at jeg ikke prøver nok og at jeg ikke bryr meg om forholdet vårt. Men jeg bryr meg, bare ikke på den måten hun vil. Jeg ser ikke poenget med å endre meg når jeg vet at jeg har rett. Dessuten, hvorfor skulle jeg høre på en terapeut som åpenbart ikke aner hva han snakker om?

Nå truer hun med å skilles, og jeg forstår virkelig ikke hvorfor. Hun kaller meg jævlig, egoistisk, narsissist og at jeg har ødelagt livet hennes. Jeg tror at terapeuten hennes har sagt ting for å splitte oss. Kanskje de er i et forhold allerede? Hun er så ustabil at det kan være tilfellet. Jeg kommer ikke til å gi meg under skilsmissen, spesielt ikke når jeg blir anklaget for alt mulig. Det meste av eiendelene er særeie og står i mitt navn. Det har jeg gjort bevisst for at hun ikke skal bruke meg og fordi jeg har betalt mest. Da får hun se hvor mye hun taper ved å gå fra meg.

Jeg trenger hjelp og råd fra dere. Hvordan kan jeg få henne til å se det fra en annen side? Jeg får ikke sove når jeg tenker på hvor flaut det blir hvis vi skiller oss. Hva kommer andre til å tenke om meg? Jeg har prøvd å forklare de fleste rundt oss at hun er viktig for meg og at jeg alltid har prøvd å stille opp. Det har de sett når vi har vært samlet også. Jeg har alltid prøvd mitt ytterste til å imponere familien hennes og være en del av den. Ingenting er godtok for henne. Jeg har i det siste prøvd å opplyse de om at hun har store psykiske problemer, og de fleste har prøvd å snakke henne til fornuft. De fleste er enige med meg om dette.

Gjennomfør skilsmissen, så kommer hun nok krypende tilbake hvis hun virkelig er den rette for deg.

Nå skal jeg være veldig forsiktig fordi jeg har kun hørt saken fra din side… - og jeg kjenner ingen av dere… En ting som slo meg da jeg leste, var at det høres ut som dere er veldig ulike i ting og tang- og muligens tankesett. Og…- virker som begge vil at den andre skal endre seg for å være bra nok… Det blir fort krasj! Selv om du har betalt det meste, og dere har " hatt det bra" sånn sett- så er det heller ikke kun materielle ting som betyr noe i et forhold…
Mulig dere faktisk begge får det bedre ved å avslutte… pluss leve hvert deres… Sorry…

Er fortsatt i et litt problematisk forhold selv, men det er mest fordi vi er ganske ulike…- Skulle ønske han ( eller jeg!) var sånn og sånn… men personligheta er det vrient snu om på! Er heller ikke riktig å bli noen andre kun for andre sin skyld! 😉😊

Jeg skal ikke si hva du bør eller ikke bør gjøre men kanskje dere burde prøve en ny nehandler. På den måten kan du også få bekreftet/avkreftet at tidligere behandler var partisk. Noen ganger er det vanskelig å se seg selv også.

Jeg har lest denne meldingen tidligere, og det er lite jeg har blitt mer sjokkert av enn denne.

For meg er det vanskelig å forstå at du kan tenke slik du gjør utifra teksten din. Har du lest den noen ganger?

Dama di er ikke først og fremst ustabil. Dama di er fryktelig frustrert slik jeg ser det. Du skriver ustabil og å blåse ting ut av proporsjoner. Men jeg ser en ekstremt frustrert kvinne som opplever å ikke bli sett og støtta av mannen sin.

Ja du har betalt og jobba og slitt, og nei… det er ikke nødvendigvis nok. For de fleste kvinner så er det å bli støtta følelsesmessig ekstremt viktig.

Og du er opptatt av alle andre. Hvorfor er fasade så viktig for deg?
Den du kanskje burde være mest opptatt av… er vel kanskje den du bor med…?

Slik jeg leser teksten så ser jeg to fortvilte mennesker. Dette har pågått lenge og du klarer snart ikke dette lenger. Ja… Jeg skjønner at du er fortvila. Kanskje det er der din frustrasjon kommer av. At det ikke er nok det du har gitt, for henne… Vel… Det kan likevel være realiteten for henne, og realiteten kan være brutal.

Jeg tror absolutt ikke hun har hatt eller har et forhold til psykologen, så det er det ingen vits å tenke på! Slikt er først og fremst ikke lov.
Det er slik psykologer jobber… At de hører på følelser, og de følelsene som blir uttrykt. Å skylde på andre, godtar ikke psykologer. De jobber med å få ut følelser… Det er ikke noe du må ta personlig. Psykologer er bare sånn… Sier man Jeg føler jeg… så er liksom alt ok å si…

Det høres ekstremt slitsomt ut det dere står i, og jeg forstår godt om denne teksten er provoserende.
Beklager.

Skulle ønske det kunne gå bra med dere, og det hadde vært alright om du skreiv hvordan det går.