Hei. Er det noen her som opplever mye uro, angst og depressive tanker før mensen og/eller under mensen? Noen gode råd for å få det bedre?
Jeg har hørt fra andre som har det problemet, at det hjelper dem godt å ha oversikt over syklusen sin, slik at de er forberedt på dette, og at de tilpasser aktivitetsnivået ut ifra det.
Ut ifra min generelle erfaring med uro, angst og depresjon, lurer jeg på om det vil hjelpe å jobbe med det å bli bedre på å stå i og håndtere sine egne følelser, dvs. å jobbe med å utvide toleransevinduet. Jeg vet ikke om jeg greier å forklare det så godt, men for meg så har det hjulpet meg generelt veldig mye det å gradvis greie å stå mer og mer i følelsene mine, uten å bli overveldet av dem. Og det at jeg har lært at gjelder å øve på det når man ikke er overveldet og kjenner så veldig på disse følelsene. Gir det mening? Det er noe med å oppsøke følelsene når man i utgangspunktet føler seg rolig eller ok, og så undersøke følelsene da i kontrollerte former på en måte. Og at da vil ikke disse følelsene komme og slå en rett ned i bakken igjen neste gang. Det har iallfall hjulpet meg veldig mye, og det er godt når jeg kjenner at jeg greier å mestre at jeg får de følelsene, heller enn å bli slått helt ut av dem, slik jeg gjorde før.
Jeg leste også et sted at mensen eller pms er noe som kan være triggende for folk, slik at derfor tenker jeg også at man kanskje kan bruke de samme verktøyene i forhold til det, som man kan bruke i forhold til triggere generelt.
Takk for svar. Hvordan jobber jeg for å utvide toleransevinduet? Jeg våkner nå med mye uro og angst og det er veldig kroppslig.
Først er trenger en å komme seg inn i toleransevinduet. Alt som greier å roe en litt ned, er bra. Når du er våkner med mye uro og angst, så kan det hjelpe å fokusere på noe som gir deg en litt roligere følelse. Har du en fysisk ting som du har noen gode minner eller følelser knyttet til, eller bare som du ikke blir mer urolig av? At det kan hjelpe å kjenne på den gjenstanden, konsentrere seg om å beskrive den for en selv, form, farge, hvordan den kjennes. Alt du greier.
Føles det overkommelig?
Ja det kan jeg prøve å gjøre.