Angst gjør vondt

Angst gjør så vondt og jeg lurte på om det er andre som også føler det sånn. Angsten og depresjonen min er tilstede hele tiden og jeg blir helt gal av det. Blir helt surrete i kroppen.

Hei.

Jeg vet hvor vondt det kan gjøre. Det høres ikke ut som du har det noe godt nå. Og at du trenger noen til å hjelpe deg og gjøre gode ting for deg. Eller ting som kjennes godt for deg og som kan roe ned kroppen din.

For meg har det å lære om traumer, mindfulness og medfølelse, reddet meg. Det hjelper meg med å kunne ha pauser fra å kjenne det slik, og at jeg har fått mer og mer prøver fra, og at de har blitt lengre etter hvert. Også fordi når man greier å få roe ned kroppen og hele nervesystemet, så kan man også kjenne på gode ting. Og det å greie å være til stede i øyeblikket eller merke her og nå, kan gjøre ting mye mer overkommelig. Kunnskap om angst og eksponeringsterapi, har også hjulpet meg. Det å forstå reaksjonene mine bedre og ha forståelse for at jeg kan føle meg slik og vite hvorfor, men også hva som kan hjelpe, har betydd alt for meg. Da kan jeg være på lag med meg selv, istedenfor hele tida føle at jeg må kjempe imot alt det som er inni meg, angsten, depresjonen, men også andre ting. Det er så mye bedre å gi en få lov til å føle det man føler, men også ha verktøy til å gjøre ting som er gode for en, og som steg for steg gjør livet litt bedre og bedre. Eller til å kunne ha øyeblikk av ro og gode følelser, til å få slappe litt av.

Alt dette har også hjulpet meg med å greie å søke og få den hjelpen jeg trenger, og greie å ta imot hjelpen, men også det å stå i den krevende prosessen det faktisk er å be om hjelp og jobbe for å få den hjelpen en trenger. Og det å jobbe med å forandre på det som ikke er godt for en.

Jeg håper du føler at dette svaret kan være litt til nytte for deg. Jeg håper du finner ting som er godt for deg, og som kan gi deg pauser fra å føle deg slik, og som lar kroppen din få roe seg mer og mer ned.