Jobbe med depresjonen

Hei. Jeg har tidligere slitt med angst, og kommer meg ut av den. Nå sliter jeg med depresjon, og vet virkelig ikke hvordan jeg skal jobbe for å rå det bedre.
Noe gode råd?

Hva går angsten og depresjonen ut på? Er det noe spesifikt?

Jeg vet ikke hva depresjonen kommer av…
Angsten har jeg kontroll på, nesten borte.

Ting du har lyst til som du ikke får til, eller ting du får til som du ikke har lyst til?

Du har jo slitt med angst og kommet deg ut av den. Fantastisk bra jobb synes jeg. Fantastisk bra jobbet av deg. Å klare å komme seg ut av den/dette.

Kanskje du kan ta lærdom fra det du gjorde for å komme ut av angsten for å også komme ut av depresjonen? Eller iallefall få det bedre i forhold til denne?

Leste akkurat om Bjørg Torhalldsdottir og hun sa at hun pleide å planlegge etter tilstanden/humøret når hun våknet. Hva kunne hun gjøre i dag for å få en bedre dag?

Kjenner ikke på så mye lyst, så alt er et ork…

Jeg er stort sett nedstemt og har uro etter jeg har våknet… vet liksom ikke hva jeg skal gjøre for å få en bedre dag…
Jobbe med angsten var eksponering, men forstår ikke helt hvordan jobbe med depresjonen…

Jeg har lært meg nå å skifte fokus.
(Jeg er bare helt nødt til det ellers “dør hjernen” føles det som).

Når jeg begynner å tenke i negative baner skifter jeg fokus til en bokstav. For eksempel. Hva begynner med a i det jeg ser rundt meg? Eller inneholder bokstaven a. Hva er blått, eller en annen farge? Eller hva er har en rund form?

Det fungerer for meg, men jeg har øvd mye på dette. Tok ettpar år.
Jeg skriver ofte også “takknemlighets” dagbok. Da skiftes ofte også fokuset i hjernen min til positive ting.

Men jeg vet ikke om dette er noe for deg da? Kommer helt sikkert ann på hvor langt nede du er. Og jeg har øvd meg ganske lenge. I begynnelsen fungerte ingenting av dette for meg.

Jeg skriver også opp det jeg er takknemlig for.

Du har allerede prøvd det altså😊. Hvordan går det/virker det for deg? Er det noe nyttig? Blir depresjonen/de/den tunge følelsen/følelsene lettere?

Noen ganger hjelper det, andre ganger hjelper det ikke.
Jeg går mye turer, jogger innimellom og er sosial…