Komme seg ut av depresjon

Noen som har gode råd for å komme seg ut av en depresjon?
Jeg sliter med motivasjon, er tiltaksløs og sliten. Er ufør. Store problemer med å komme meg opp om morgenen.
Går tur hver dag, og liker å være ute. Liker å strikke og være ilag med folk.

Det kan være Vanskelig å vite akkurat hva som kan hjelpe deg. Men jeg anbefaler å gjøre de tingene som gjør deg glad/som du liker. Men ikke gjør det så ofte at du sliter deg selv ut. Vis det er mulig kan det være greit å ta kontakt med profesjonelle som kan finne ut hva som er årsaken av dette og så deretter finne en løsning på best mulig måte sammen med deg.

Jeg går til samtaler hos Raskere psykisk helsehjelp.

Synes du fikk et godt råd fra Kayepsi73: Gjør de tingene som gjør deg glad og/eller som du liker.
Synes også at du gjør noe riktig når du går tur hver dag og at du liker å være ute, strikke og være i lag med folk.

Motivasjon og tiltaksløshet har ofte sammenheng med at en føler seg veldig alene med det. Virker jo som om du har en del omgang med andre så kanskje det kunne være en tanke å snakke med andre om det og ikke bare en behandler?
Å være ufør vet jeg av egen erfaring at en blir litt “utenfor det gode selskap”, og det blir fort sånn at “alle andre har et liv”. Men da kan det kanskje være en tanke å finne andre som er i samme situasjon?

Takk for tips! Jeg prater med både familie og venner om hvordan jeg har det. Jeg er på en aktivitet sammen med andre på et dagsenter for rus og psykiatri, men har ikke funnet helt kjemi med noen der.

Høres jo ut som du er flink på å være åpen. Det er jo på mange måter å ha kommet et stykke på vei det da :-) Det er klart: En er alltid avhengig av at det er en viss kjemi for å få utbytte av det. Ser den. Men det virker som om du har det viktigste da: En åpning for “trykkventilen” :-) Det er viktig.
En annen ting en kan gjøre er å tenke igjennom hvordan en skulle ønske ting var. Det kan være lettere å finne veien når en vet hvor en skal ;-)

(Føler du for å sende en melding så gjør gjerne det)