Jeg sliter med depresjon, og den er verst om morgenen. Så trist, lei, tiltaksløs, negativt tankekjør, sliten , tom. Selv om jeg sover godt om natta.
Flere som opplever dette? Har opplevd det og funnet gode ting som hjelper for å få det bedre?
hei. har dette pågått lenge? har du snakket med legen din om dette? eg har hatt det sånn i flere perioder, fikk tilslutt diagnosen bipolar lidelse. det går mye bedre no men kan svinge fra morgen til kveld og fin dagen etter på. så vist du ikkje har snakket med legen sa vil eg anbefale deg å gjøre det.
Jeg har snakket med lege om det. Og går til samtaler hos psykolog.
Ca.1, 5 år .
sånne ting er vanskelig. eg veit ikkje kva råd eg kan gi deg. men å snakke om det trur eg kan gjøre det litt lettere.
Du skriver at det er verst om morgenen, så da er det tydeligvis slik at det blir bedre utover dagen? Er det noe du merker selv som gjør det bedre utover dagen?
Jeg vil anbefale deg å ha et fast morgenrituale, noe som kan hjelpe deg med å komme i gang. Mange trenger å tøye litt eller gjøre noen øvelser. Eller gi en selv en god start på en eller annen måte. Og prøve å ikke kjenne etter så mye på morgenen, kom i gang med noe.
Det å godta at det er tungt på morgenen, kan også hjelpe.
For meg hjelper mer det å komme meg ut en tur så fort som mulig, noe som også vel kommer av at jeg har det stort sett best når jeg har fått kommet meg ut. Kanskje er det noe annet du trenger.
Noe annet jeg kan gjøre hvis jeg begynner å tenke mye når jeg våkner, eller er trist og kjenner på ting, er å skrive dagbok. For meg hjelper det å få det ut, og å få satt ord på det, og sortert hva det egentlig er jeg kjenner på.
Det viktigste tror jeg er at du finner noe som er godt for deg, noe som kan gi deg en god start på dagen, noe du liker. Kanskje noe du gleder deg til? Noe å se frem til på starten av dagen?
Når jeg selv har noe jeg gleder meg til eller ser frem til, så gjør det starten på dagen så mye bedre.
Å ja det blir stort sett bedre på ettermiddag og kveld.
Skal prøve å få kommet meg ut, liker egentlig å gå tur. Bare nå er det så tungt å komme igang med det meste.
Jeg skjønner det hvis det føles vanskelig når det er tungt å komme i gang. Selv opplever jeg at hvis jeg har det tungt og vanskelig, så er det bedre om jeg anerkjenner det og greier å akseptere det, enn å skulle prøve å kjempe i mot det og tvinge meg til å få gjort ting. Og så når jeg har gjort det, så kan jeg begynne å se på hva som kan gjøre det litt bedre, og da går det som regel bedre igjen etter hvert.
Det finnes det mange øvelser som kan hjelpe en med å komme i gang, f.eks. å strekke seg og lene seg litt bakover, slik at man får strukket fremsiden på kroppen. Å vri på overkroppen, hoppe, riste løst - slike ting kan også hjelpe. Jeg selv trenger gjerne å krype litt sammen, og så rette meg ut igjen. Det kan få mye til å skje inni meg.
Jeg opplever det å ha faste rutiner på morgenen også, som at det gjør ting lettere, hvis jeg har ting jeg gjør hver dag, så blir det til at jeg mer bare gjør dem, uten at jeg trenger å tenke så mye over det, og det føles også ut som det gjør det lettere.
Men som sagt, det å komme meg ut, er det beste for meg. Det kan godt bare være en liten tur. Det er da noe av det viktigste for meg, at jeg kommer meg ut en tur hver dag. Og når det er fint vær, så kan jeg være ute i flere timer, og det føles veldig godt. Så jeg har lagt det inn som en ting jeg må eller bør gjøre hver dag, å komme meg ut. Og hvis jeg ikke føler at jeg greier å gå så langt eller syns det er tungt å komme meg ut, så tenker jeg bare at jeg skal ut en liten tur. Som regel går jeg lengre enn jeg har tenkt, men noen ganger så blir det bare en kort tur, og det er greit. Det hjelper der også for meg å ha faste turer jeg kan gå, for da føles det lettere. Men når jeg har overskudd, så går jeg andre veier.
Det er noe med å finne ut og kjenne etter hva som fungerer for deg. Hva gir deg litt mer energi og får deg i gang? Og hva er det som bare gjør at det føles enda tyngre? Det å tenke over og dvele med det som er tungt og vanskelig, kan gjøre at det føles enda tyngre, fordi man da gjentar for seg selv hva som er tungt og vanskelig, og man merker det da bare enda mer.
Jeg prøver å finne alle mulig småting som er litt godt eller bare helt ok, istedenfor. Eller å godta det hvis noe er vondt og kjipt, og så spørre meg selv, hva trenger jeg nå?
Jeg ønsker deg en god start på dagen i dag :)