Depresjon og nådd bunn

Jeg har levd i en depresjon siden barndommen, jeg husker ikke lenger hvorfor jeg er trist. Jeg føler bare at jeg har truffet bunnen og alle livs-valgene mine har vært feil. Jeg føler at jeg er en dårlig mor som ikke vet hvordan jeg skal oppdra barna mine. Jeg er så fortapt at jeg føler meg tom og tror døden ville vært bedre. Jeg har ingen å snakke med. Jeg er redd for å kontakte legen min i frykt for å bli dømt. Jeg vet jeg trenger hjelp. Jeg mistet bare håpet.

Det er veldig leit å høre at du føler deg slik. Dessverre er det slik med depresjon, at den kan sluke alt lyset, slik at ting bare føles verre og verre. Det viktigste for det nå, tenker jeg at du får snakket med noen, at du begynner å åpne opp og ser at det finnes dem som tar i mot det du forteller, og som har medfølelse med deg, heller enn at de dømmer deg. Det å bære på ting fra barndommen, er veldig tungt, og det tyder på at du ikke ble sett slik du trengte, eller fikk den omsorgen, støtten og hjelpen da som du trengte. Noe som igjen gjør det vanskelig å være en slik man ønsker å være, for sine egne barn.

Du er da absolutt ikke den eneste som har det slik, og det finnes mange der ute som vil hjelpe foreldre som ønsker å kunne være bedre foreldre for barna sine. F.eks. har man foreldrevernkontoret, og mental helse har en egen foreldre supportlinje.

Det er også vanskeligere å ta gode valg for en selv, hvis man ikke har med seg et godt grunnlag fra barndommen. Og jeg tenker at du nok dømmer deg mye hardere selv, enn andre ville dømt deg.

At du har åpnet opp litt her, er en start. Og jeg håper du vil gjøre det mer. Hvis du syns det er tryggere å dele med noen andre først, før du går til legen, så er det å skrive til veilederne her f.eks. et trygt sted å dele ting. De kan også være en støtte i prosessen med å få mer hjelp, da man kan skrive til dem så mye man vil, og de svarer innen et døgn.