Jeg er gutt, 18 år, og har slitt mentalt i snart to år. Det har blitt en del av meg, noe som ligger under alt jeg gjør. Jeg jobber på sjø og går 12‑timers skift, 9 dager på og 5 dager fri. Jobben er fysisk krevende, men det er hodet som er verst. Jeg er alltid sliten på jobb. Alltid. Ikke bare fysisk, men mentalt også. Tankene er uklare, konsentrasjonen er dårlig, og det føles som om jeg går i en konstant tåke og bare prøver å fungere.
Jeg ser nesten ingen mennesker utenom kollegaer og familien jeg bor med. Venner har jeg nesten ikke lenger. Etter skolen forsvant kontakten, og jeg ble stående igjen alene. Samtidig har jeg hele livet følt at jeg aldri helt har fått passe inn. Alle andre rundt meg har blitt akseptert, fått være seg selv, fått si det de mener. For meg har det aldri vært sånn. Jeg har ikke holdt tilbake fordi jeg ville, men fordi det jeg følte eller tenkte alltid ble sett på som tull. Jeg blir nesten aldri invitert til familiesammenkomster, bortsett fra når det er hos onkelen min. Han er den eneste som faktisk ser meg. Ikke fullt, men nok. Mer enn alle andre.
Den siste tiden har alt blitt mye tyngre. Bestevennen min døde etter å ha tatt sitt eget liv. Jeg tenker hele tiden at jeg kunne gjort mer for å forhindre det. At jeg burde sett tegnene tydeligere, sagt noe annet, gjort mer. Bare det å skrive dette er tungt. Familien hans visste hvor nære vi var, og de ba meg om å gå gjennom tingene hans og beholde det jeg ønsket. Jeg sa ja, men jeg var ikke forberedt på hva det skulle gjøre med meg. Rommet jeg gikk inn i var barndomsrommet hans, et rom jeg har vært i mange ganger før, fullt av minner, latter og helt vanlige øyeblikk. Denne gangen var det annerledes. Det traff meg på en måte som gjorde alt jeg allerede bar på enda tyngre. Sorgen, skyldfølelsen og tankene tok over, og depresjonen ble mye tyngre igjen.
Depresjonen preger alt. Hvordan jeg tenker, hvordan jeg føler, hvordan jeg er rundt andre. Jeg bærer på mye skyld, både for ting jeg har gjort tidligere og for det jeg føler jeg burde ha gjort annerledes. Jeg prøver å være et bedre menneske, men det føles ofte som om jeg står stille. Mange dager handler livet ikke om noe mer enn å holde ut. Å komme seg gjennom dagen uten å falle helt sammen.
For selv om ting på utsiden kan se bedre ut, så føles det bare tyngre og tyngre på innsiden. 18 år og bærer sorgen tungt – jeg har slitt med depresjon i to år