Hei Vetke.
Vondt å lese at du sliter med depresjon. Håper du har fine folk rundt deg. ❤️
Jeg sliter egentlig med PTSD, men slo ut på alvorlig depresjon på kartlegging. Det som har hjulpet meg til å få det bedre, er handlinger og bevisst arbeid med det kognitive. Jeg har tro på å endre følelser gjennom å aktivt gjøre noe kombinert med å endre negative tanker. Utfordringen er likevel at en ofte føler seg helt utslitt og tiltaksløs når en har det som verst, og da er det vanskelig å handle.
For meg var det aldri et alternativ å gi opp. Jeg tror det er steg en, å bestemme seg for å ikke gi opp. Jeg har dessverre vært ute en vinternatt før, og lærte at kontinuerlig arbeid og tid hjelper mye. Så jeg vet på en måte at jeg kan få det bedre. Jeg er også utrolig heldig som er omgitt av både familie og nære venner, og har grei inntekt som gjør at jeg slipper økonomiske bekymringer.
Andre steg for meg, var små mål. Velge å stå opp, selv om jeg knapt orket. Velge å komme meg ut, om det så bare var for å hente posten. Pusteøvelser. Tenke på hva jeg er takknemlig for. Legge merke til lysglimtene, altså se de, selv om jeg ikke følte de (feks sola som varmet ansiktet mitt). Spise sunt og regelmessig. Nok søvn, gode søvnrutiner.
Deretter større steg. Være med folk jeg er glad i, selv om jeg helst vil isolere meg. Gå lengre turer, selv om jeg egentlig ikke orker. Komme tilbake i jobb, selv om det er få prosent. Fokusere sterkt på lysglimt, oppsøke lysglimt. Gjøre ting jeg pleide å like, selv om det ikke gir glede lenger.
Akseptere at ting tar tid. At det går opp og ned. At alt jeg gjør ikke er forgjeves, selv om det føles sånn innimellom. Og mest av alt: gi motvekt til den kritiske, indre stemmen min ved å «snakke» nyansert tilbake. Feks om tanken «jeg er håpløs og kommer aldri til å få det godt igjen» dukker opp, tar jeg tak i den og møter den med «du er ikke håpløs, men du har opplevd mye vondt. Det er ikke rart at du har det som du har det, det er normale reaksjoner på unormale ting. Du vil få det bedre, det tar bare tid».
Vetke, våg å ha tro på at du vil klare dette. Mange har gått denne veien før deg. Det vil bli bedre, men det tar tid. Vær raus med deg selv.