Jeg ser meg selv på sett å vis i situasjonen du beskriver. Jeg lever også i et forhold, men typ 20+ året. Det har selvsagt vært oppturer og nedturer men vi har holdt sammen.
Spesielt halvåret eller kanskje egentlig mer har jeg ikke klart å være så åpen om det som skjer inni meg. Jeg «skriker» inni meg hver eneste dag om at noen kan se meg…
Jeg har alltid vært av den mer stille typen, ikke den som stikker seg ut. Med unntak av kanskje beste perioden av livet som jeg idag mener var fra jeg begynte på videregående og neste åtte år.
Jeg fikk da en mental krasj etter to perioder med utenlandstjeneste gjennom Forsvaret. Jeg vokste opp med å være på sidelinjen sosialt, siden jeg gikk på annen barneskole og fikk ikke innpass hos jevnaldrende der jeg bodde. Det var ikke fysisk mobbing men av den mentale sorten. På videregående var jeg omgitt av nye personer og fikk for første gang gode vennskap.
Jeg møtte min nåværende samboer den tiden jeg var i forsvaret. Hun var et friskt pust å komme hjem til. Etter endt tjeneste var det vanskeligere å være sosial, typ gå ut på byen. Jeg var i en periode «skvetten” og likte ikke store folkemengder eller ikke ha kontroll og oversikt. Dette roet seg etter en stund. Jeg hadde ikke drømmer eller mareritt og slike ting. Men det gjorde at når venner ville ut å feste etc trakk jeg meg mer unna eller ble med men uten å være helt den samme som før.
Det ble nesten en lettelse når de fleste flyttet på seg til andre steder i landet for å studere eller annet. Men det gjorde også at jeg ble mer og mer ensom. Jeg hadde min samboer og ble mer diltende med henne og hennes venner.
Idag nesten 20 år senere, har jeg kontakt med tre venner fra den tiden, vi har ikke mye kontakt dog. To av dem har flyttet tilbake. I arbeidslivet har jeg ikke knyttet noen relasjoner som jeg vil karakterisere som vennskap.
Jeg ble for ca 1 1/2 år siden utbrent og deprimer. Jeg våknet en dag og det var umulig å komme seg ut av sengen. Det hadde da vært en lang periode på jobb hver det var kraftig ubalanse på ressursene mine og arbeidsbelastning. Jeg var litt for mye ja-menneske, dårlig lederskap på arbeidsplassen som skapte mange utfordringer, som jeg den gangen tok til meg og farget synet på meg selv til å være mangelfull og årsak til at det var problem. Jeg tok heldigvis tak og gikk til en psykolog i ca halvt år. Det gjorde at jeg kom meg på bena igjen. Jeg ble sykmeldt men jobbet likevel nesten 100%. Fikk jobbe hjemme hele tiden og fulgte kun ett prosjekt. I ettertid uten tvil en smule «hive seg selv under bussen», for å skåne arbeidsplassen for et stort problem de ellers ville fått.
Psykologen var tydelig på at jeg burde finne meg en annen jobb, da han mente min personlighet og slike ting ikke helt passet inn i rammene som var på arbeidsplassen. Siden jeg jobber i byggebransjen og det har vært ikke de beste tider der siste årene, turde jeg ikke helt ta skrittet. Når jeg kom tilbake fra sykemelding/hjemmekontor perioden, hadde jeg en periode som var ganske bra. Men som igjen ble snudd litt opp ned med nye runder omorganisering og delvis kaos igjen som fremdeles pågår.
Nå ble dette mer eller mindre mosebok, så kanskje mer utblåsing enn å svare på innlegget her…men er vel kanskje greit.
Siste halve året eller kanskje mer har vært tøft og det blir bare verre og verre inni meg. Jeg er definitivt i en ny depresjon. Jeg har ikke klart å snakke om det. Søskenene mine snakker jeg ikke med heller. Jeg klarer ikke ta kontakt med andre heller rundt meg. Jeg føler ikke min samboer heller leser det, hun må merke at jeg trekker meg bort og ikke snakker med henne. Hun har en hobby som hun bruker mye tid på, jeg blir mye hjemme og styrer med barn, middag og slike ting. Oftere og oftere føler jeg nesten et sinne, at jeg er mer som en hushjelp. Det går også utover relasjon til barna mine. Jeg kunne funnet på ting med dem, men gjør det i altfor liten grad. Føler livet bare glir forbi…
Siste ukene har det hendt at jeg har begynt å nærmest gråte om det dukker opp en sentimental låt i spillelisten og det kan dukke opp tanker om at jeg mer til bry for de rundt meg. Jeg vil leve men det er jævlig mørkt og vanskelig å se lyspunkta. Jeg burde definitivt ringt psykologen igjen, men kjenner jeg skammer meg i forhold til å reise tilbake pga jeg ikke hørte på han mtp jobbsituasjon.
Urk…