Jeg har vippa mellom moderat og alvorlig depresjon de siste månedene, og er klar over det. Jeg beklager på forhånd lengden på innlegget her.
Grunnsituasjonen min er at livet føles tungt og mørkt, mannen min og jeg har vært sammen i over 20 år (gift i 14 av de). Vi har hatt up’s and down’s med barn med ekstra behov, jeg har hatt mye helsemessige utfordringer, han har de siste årene hatt en mild depresjon. I våres fortalte han at han har følelser for ei kollega, og at han har vært usikker på om vi skulle separeres. Det endte med at han valgte oss, men med tilbakemelding på ting han savna og ting han syns var kjipt og sårt (blant annet krangling, kroppen min/overvekt, at helsa mi gjorde så jeg måtte sette bukplastikk på vent osv).
Jeg kjenner på en utilstrekkelighet i alle roller, både som mamma, som kone, venninne, datter, søster, pasient, ansatt, nabo, person osv. Jeg er ikke suicidal, og har ingen planer om å gjøre noe - men jeg tenker lett at livet hadde vært bedre for alle rundt om jeg ikke var en del av det. Jeg befinner meg nå i en situasjon der jeg gjør meg selv mindre og mindre, i håp om å kanskje kunne bli den de rundt meg vil ha og vil like. Jeg stilner min stemme, mine ønsker og behov - i håp om å kunne tilfredsstille andres ønsker og behov. Jeg tror aldri jeg har følt meg så ensom i livet noen gang, og kjenner at jeg kan ikke fortelle noen rundt meg hva jeg egentlig tenker på. Heller ikke mannen min. Jeg bruker så mye tid på å reflektere over meg, min atferd, hva jeg sier, hvordan jeg formulerer meg. Jeg spiller av potensielle scenarioer i hodet ut ifra ulike setninger eller svar jeg gir til andre, og hvordan de vil respondere på det.
Jeg overtenker, jeg tør ikke å ta på mannen min eller gi han fysisk nærhet - fordi han ga uttrykk for at det ble for mye en periode. Jeg er så redd for å tråkke over grenser, eller gjøre noe andre ikke ønsker.
Jeg vet at dette ikke er bærekraftig over tid, men jeg vet ikke hvordan jeg skal komme ut av dette? Har dere noen tips og råd? Noen som har vært i liknende situasjon? Fastlege vet at jeg scorer høyt på depresjon, men jeg var ikke helt ærlig med han om hvor ille ting egentlig er.