Hei, så jeg har et problem som har brukt tid på å bygge seg opp, men som nå ødelegger livet mitt fullstendig. Jeg er pissredd for å ta valg.
Det handler i all hovedsak om valg av jobb og utdanning, men i de aller verste periodene der alt raser kan jeg ikke ta noen avgjørelser. Ikke hvilket brød jeg skal kjøpe i butikken, ikke hvilken bok jeg skal lese eller TV-serie jeg skal se på. Jeg stoler rett og slett ikke på meg selv, og kan bruke flaue tjue minutter på å velge ut en deodorant på Rema 1000.
I tre år(siden 2021), fra januar og til august, har jeg brukt nettene på å overtenke over studievalg til høsten, fått mentale sammenbrudd i dusjen(noen ganger annenhver dag), og stengt meg selv inne i leiligheten til foreldrene mine. Rundt april (da søknadsfristen er) og rundt juli/august, da du eventuelt kommer inn på det du har søkt på og må ta ett valg, er de aller verste periodene. De siste tre årene har det blitt så ille at jeg har måttet si nei til alt og tatt enda ett år for “å tenke”.
Å si at en plage “har ødelagt livet mitt” er voldsomt, jeg er klar over det, men dette er et så stort mentalt hinder at jeg blir sittende fast i livet. Jeg får ikke utdanning eller jobb, rett og slett fordi kroppen min frastøter hver eneste forpliktende livsretning. Jeg har god arbeidsmoral og er livredd for å gjøre feil, som sikkert bidrar til alt dette. Jeg prøver å tenke at ingen retninger er dårlige, bare annerledes, men det virker ikke som om hjernen min styrer kroppen. Den gjør som den vil, og dersom det er å få meg til å kaste opp eller gi meg fullstendig “shut down” så gjør den det, til tross for hodet mitt som desperat prøver å si at “det går bra, alt ordner seg, valg er ikke farlig”. Spiller ingen rolle.
Så hva i alle dager kan jeg gjøre med dette. Jeg har gått til terapeut og psykolog, men syntes ikke det hjalp noe særlig. Det var mye snakk om å akseptere, men det vet jeg og, og det er noe jeg arbeider med hele tiden uten at jeg ser en forbedring. Dette har jo pågått i tre år, og jeg har ikke lyst til å bare nyte livet annenhvert halvår.
Jeg vet at dette kanskje er en “få ut tanker” og ikke “spør om råd” type nettsted, men jeg spør nå likevel. Er det noe jeg kan gjøre?