Hei,
Har tydeligvis blandet personlighetsforstyrrelse (mild grad, for det meste trekk av emosjonelt ustabil og engstelig/unnvikende).
Sliter med å klare å stå i negative følelser, som tristhet, sorg, kjedsomhet osv. Det er utfordrende for meg å gråte, litt som at noe automatisk blokkeres i meg…
Føler ekstremt sjeldent at jeg er “grounded”…
Sliter voldsomt med å få ting gjort, feks rydde, trene, lese, se film, hva som helst… litt som at jeg mangler disiplin, men tror det har en sammenheng med at følelsene er “skumle” å kjenne på…
(har ikke adhd)
Bare lurer på om noen har samme utfordringer?? Eller som har erfaring/tips?
Må du absolutt gråte da? Finnes da mange andre måter å få utløp for følelser.
Når det gjelder mangel på “jording” (hvis vi snakker om det samme), så kan det ha mange ulike årsaker. Har du prøvd å lage deg et “anker”?
Og må du føle så mye i utgangspunktet?
Har behov for å gråte innimellom, men sliter generelt med å få utløp for følelser da…
Anker?
Har prøvd å sett for meg en slags søyle, som står i midten av meg selv, på en måte. Og prøver å holde fast i den… Men vet ikke om det blir noe lignende som “anker”?
Føler sterkt når jeg først åpner opp. Er vel mer det som er problemet.
Et “anker” er en fysisk gjenstand som minner deg på å holde beina på jorden. En venninne av meg brukte f.eks. et bilde av bestemoren som anker.
Det er forsåvidt det samme som lyssøyle-metoden, bare mer fysisk og konkret. Målet med begge metodene er å lure seg selv til å bryte ut av negative tankemønstre.
Sleit lenge med det med å få til å gråte selv. Det er noe voldsomt befriende med å kunne gråte, ikke for gråtens skyld men for å få utløp for de følelsene som trenger utløp. I min erfaring er det enkelte ting som ikke blir frigjort uten noen tapre tårer. For min del fant jeg ut at jeg hadde med meg en lang rekke “regler” på at det å gråte ikke var greit. Og med en god del terapi så fikk jeg orden på det. Det vil si, jeg fikk til å gråte litt, selvom det fremdeles er en utfordrende ting å få til for min del.
Når det gjelder det med å ikke få til å stå i vonde følelser så er det kanskje hjelp i å trene på å utvide toleransevinduet og akseptere at du også kan ha vanskelige følelser?
På dette området hadde jeg også masse regler som jeg hadde behov for å jobbe med i terapi for å komme i balanse med.
Forøvrig er mentalisering noe som jeg har lest en del om at kan være fordelaktig å jobbe med når man har utfordringer med pf. Det kan være verdt å sjekke ut om kan være til hjelp for deg kanskje?
Uansett om det er pf eller andre faktorer som skaper utfordringer og ubalanse så er du ihvertfall ikke alene om utfordringene du sikter til.
Også er det utallige veier til Rom, det gjelder å finne den veien og løsningen som fungerer for deg.
Håper du finner en måte hvor du klarer å være i kontakt med hele følelsesregisteret ditt og har et balansert forhold til det.