hei, e er en veldig nær pårørende til en som sliter mye sykisk, intividet har hat en utrolig tøff og vansklig oppvekst med omsorgsvikt og mye traumer, intividet har prøv og ta sitt eget liv opptil flere ganger forran meg og truet meg med det for å få viljen sin, individet har inrømt at noen av dens metoder på og selvskade har vært for å få oppmerksomhet fra meg , jeg er jwl forvirra og sliten, individet sier at jeg er den som holder den i live og at individet ikke har noen andre som bryr seg, meg jeg har møtt venne dens , og de ville gjort alt for den , sjønner ikkje hvorfor den personen emosjonelt og mentalt ødelegger meg og nekter og ha noe profosjonell hjelp, jeg drukner for å hjelpe den personen og det er fortsatt ikkje nok, jeg sliter mye sykisk selv av andre grunner og individet vet hva jeg sliter med og forverrer syken min bevist , hva mer kan jeg gjøre, før jeg blir for utslitt selv og mister megselv
har noen noen tanker, jeg er lost og livredd
Hvis vedkommende nekter å søke profesjonell hjelp må du prioritere deg selv og dine egne behov. Begynn med å drøfte situasjonen med din egen fastlege.
Jeg har hørt noen si at det å true med å ta livet sitt, det at man sier det til noen, er en form for psykisk vold. Og selv om den personen du forteller, har det vondt og burde fått hjelp og alt det, så er det heller ikke bra eller riktig av den personen å oppføre seg slik overfor deg. Det er en måte å gi deg ansvaret for alt på, noe du jo ikke har, og overføre ting til deg, heller enn at vedkommende tar tak i dette selv.
Jeg er enig i at du først og fremst må tenke på deg selv, og beskytte deg selv fra det. Dette denne personen gjør, er vel også at det kanskje er den eneste måten den vet om, hvordan man skal få oppmerksomhet fra andre, pluss at når den sier slike ting, så kan det være fordi det har effekt, men samtidig kan det også være at når den sier at du er den eneste som bryr seg om hen, så kan det være at det er det hen tror og føler akkurat der og da, selv om du jo vet at det er andre som bryr seg om vedkommende. Men man kan være ganske sånn “låst” i hodet når man har det slik, og være så desperat, bare se det vonde, og ikke greie å se eller kjenne det gode som er rundt en. Det er som om ting eller folk ikke når inn, liksom. Jeg vet da ikke hvordan det er for vedkommende, jeg kan bare forestille meg det.
Det jeg av egen erfaring, av å ha vært en desperat person selv, om på en annen måte, tenker du kan gjøre, hvis du ønsker å gjøre noe for denne personen, er å være åpen og ærlig om hvordan dette er for deg, og sette tydelige og gode grenser for denne personen. Det er det som har vært det beste for meg, det som faktisk har hjulpet at folk har gjort. Det høres ut som du har kunnet snakke med vedkommende noe om dette, kanskje når personen er rolig? Og jeg tenker at dere da kan kunne lage noen avtaler. Du kan si at du trenger det, ellers så kan du ikke ha kontakt med vedkommende, fordi det ellers bare gjør ting verre for deg selv.
Disse metodene personen bruker for å få oppmerksomhet og sånn, det kan være ting den selv har blitt opplevd har blitt brukt mot den, at det er den adferden den har blitt tillært på en eller annen måte, og særlig når man er desperat eller midt inni en sånn mørk bølge, så er det som er sånne mønstre man har vokst opp med, det man først og fremst tyr til da. Jeg tenker nå på det som mørke bølger som slo over meg, og når jeg var i dem, så gjorde jeg desperate ting, som jeg nå ved at bare gjorde vondt verre. Jeg vet ikke om du greier å få denne personen til å forstå at det er det den gjør, når den oppfører seg slik, at den gjør vondt bare verre, men kanskje hjelper det deg å forstå det da? Man er så desperat da etter noe som kan føles godt eller litt annerledes, og man ser ikke noe annet enn det mørke som sluker en. Det som hjelper meg nå, er at jeg vet nå at de tingene jeg gjør når jeg er sånn desperat, ikke hjelper meg - iallfall ikke de jeg gjorde før. At jeg nå vet at jeg må bare overleve den bølgen, holde meg i ro først og fremst - dvs. ikke gjøre ting som gjør vondt verre for meg, og nå konsentrerer jeg meg om å gjøre enkle, gode ting for meg selv, som kan være å spise noe godteri, se på en fin serie, pakke meg inn i et teppe. Slike ting.
Hvis du faktisk vil gjøre noe, hvis en person har det veldig vondt, så er det egentlig det beste du kan gjøre er å holde hardt rundt den personen. Det er noe som slo meg nå. At det er det jeg føler at det er det beste noen kunne ha gjort for meg, og det jeg egentlig trengte når jeg hadde det så vondt og var så desperat. Det å kjenne at noen holder meg, er der, bryr seg, eller bare holder meg fra å gjøre noe som skader meg selv eller forholdet til noen andre. Men også fordi det var egentlig det jeg først og fremst trengte, men som jeg aldri fikk før, slik at jeg heller ikke visste at det var det som ville hjelpe meg og derfor heller ikke greide å be om det. Det er også vanskelig å be om ting man aldri har fått før.
Når det gjelder det å sette grenser, så kan du, hvis du kjenner at det er ting du kan gjøre for personen, si at du kan gjøre det eller det for den når den har det vondt, hvis den ikke selvskader seg eller truer med selvmord. Slik at du på en måte kan velge å gjøre det, gjøre gode ting, uten å bli truet for å gjøre det. At du klart og tydelig sier til personen hva du kan gjøre for den og hva den må be andre om hjelp med, er også noe du kan gjøre. Jeg leste også noe på siden til Landsforeningen for etterlatte etter selvmord, tror jeg det var, at hvis noen man kjenner eller er pårørende til, har det vondt og trenger hjelp, at det er fint å si at en kan bli med den for å søke hjelp, heller enn å kreve at vedkommende skal gjøre det selv.
Når det gjelder hvorfor vedkommende ikke søker profesjonell hjelp, så kan det være at vedkommende er redd, og at det derfor kan hjelpe om du følger den. Jeg vet det da ikke. Hvis du vil, så kan du spørre vedkommende om det.
Dette er da helt opp til deg, hva du selv makter og hva som du kjenner er riktig for deg. Men det å true noen med selvmord, er vold gjort mot deg, og du trenger ikke å godta at noen bruker det som pressmiddel mot deg. Og hvis du er redd for at vedkommende skal gjøre noe, så kan du ringe til legevakten eller noe.