Hei:-)
Min forelder er schizofren, bipolar med paranoide psykoser…bor i eget hus langt utenfor allfarvei, får ingen hjelp eller oppfølging, må klare seg selv og takle verden på den eneste måten hen kan - gjemme seg.
Hen har flere alvorlige selvmordsforsøk bak seg, noe som gjør at hen ser litt skummel ut, og skiller seg ut i en folkemengde.
Jeg er sliten, og noen ganger har jeg vanvittig lyst til å kutte alle bånd, bryte opp fra alt, dra langt vekk for å aldri snu meg tilbake…jeg blir så sliten, å jeg er så lei….men det går jo ikke.
Jeg sitter fast her med stor familie, voksne barn, gift, godt etablert, en bra jobb jeg er så gla i og et godt nettverk. Jeg kan ikke bare dra…
Hver eneste dag har jeg en vond klump i brystet over hvordan hen lever, hvor mye hen sliter, og hvor alle rundt sliter over å ikke forstå hvor syk hen er. Og en vond smak av at jeg føler jeg ikke vil hjelpe lenger - jeg orker ikke…så får jeg dårlig samvittighet av å tenke slik.
Jeg er så sliten over alt jeg har vært nødt til å takle, ordne opp i, slette over, hjelpe og alle år med å være forståelsesfull…jeg er trøtt, lei, sliten og frustrert over at det ikke finnes hjelp til hen. I hele mitt liv, har jeg vært den som passet på, i over 50 år…
Noen ganger ser hen meg ikke som den jeg er, jeg kan være en av Putins allierte, eller politiets utsendte… Noen ganger har hen tejpet batteri ved halsen - for å unngå stråling, alt av elektronikk blir demontert på grunn av påstått avlytting, det er stadig jakt etter skjulte mikrofoner.
Trenger jeg å si at hen hverken har pc, nettbrett eller iPhone …all reklamen som dukker opp tror hen er personlig rettet mot hen…Og uten digitalt utstyr hvordan skal noen klare å leve greit i dagens samfunn… tenk deg at du fortsatt betaler regninger med giro du sender i posten….det gjør min forelder…
Tenk deg at du ikke har pass, ikke kodebrikke, kan ikke legitimere deg digitalt noen plass…du er totalt utenfor samfunnet. Det er hen - helt utenfor.
Ved flere tilfeller har jeg alene fått hen i bilen og kjørt til legevakt for å få hen innlagt. Så går det noen dager og jeg må hente hen hjem… med medisiner hen ikke tar, fordi hen mener hen blir forsøkt forgiftet.
Jeg er blitt truet, sparket, holdt fast…skremt, forfulgt…
Men hen er min forelder…jeg kan ikke bare gi opp, det er et liv, et menneske, det er noen langt der inne….
Er det noen her inne som har det som meg?