Pårørende til en med selvmordstanker

Bestevennen min sliter med depresjon og selvmordstanker. Hun får oppfølging fra psylisk helsetjeneste, og jeg føler ikke at hun er mitt ansvar sånn sett. Men vi bor sammen, og jeg vil helst alltid være tilgjengelig for henne. Jeg vil være alt for henne, jeg vil at hun skal kunne komme til meg og snakke når hun har behov for det, og det gjør hun, og det gjør meg glad. Samtidig merker jeg at det begynner å tære på min egen psykiske helse… jeg var helt på 100% i flere måneder, og nå merker jeg at angsten begynner å krype tilbake… jeg skal prioritere selvivaretagelse nå fremover, men jeg vet ikke hvor enkelt det blir… vi bor sammen, vi to

Litt avhengig av hvor du bor: Noen kommuner har et pårørendesenter hvor en kan få støtte, råd og vink fra fagpersonale. Det kan være verdt å sjekke om din kommune har et slikt tilbud.

Et annet alternativ er at du kontakter den helsetjenesten din venn/samboer får oppfølging fra og høre om de har noe tilbud til pårørende. Vil tro at du vil kunne få litt støtte der.

Så vil jeg vel bare si at du må ta vare på deg selv for å kunne være der for andre.

Håper du får hjelp til å stå i dette og ønsker deg masse lykke til!