Hvordan forholder folk seg til et panikkanfall? Vet at det er veldig slitsomt for kroppen, og føles helt forferdelig. Fullfører man alle planlagte gjøremål for dagen, eller tar man det rolig?
Jeg vet at man i utgangspunktet skal gi det minst mumig plass, og unngå og mate det. Men det er vanskelig ettersom man blir så utmattet, og engstelig for å få det på nytt.
Jeg har hatt bare noen få panikkanfall. Når jeg begynner å gå ned den tankegangen som leder til panikkanfall så klarer jeg å tvinge meg selv ut av det. Tenker på noe annet, slutter å tenke eller distraherer meg selv. Hjelper å få kontakt med virkeligheten som er her og nå. Når jeg har fått panikkanfall så tar jeg det rolig resten av dagen. Da er det nok med at jeg bare er i livet hahah
Panikkanfall er utrolig vondt. Pusteøvelser kan hjelpe, det finnes noen forskjellige men de går stort settt ut på det samme, eksempelvis: puste dypt inn gjennom nesen i 4 sekunder, holde pusten i 6 sekunder, puste ut gjennom munnen i 8 sekunder. Masse om det på nett hvis du søker.
For meg har det handlet mindre om akkurat hvor lenge, men mer det at man fokuserer på et system, teller osv.
Hvis man er der for noen som opplever det så kan man holde i hånda, holde rundt, eller bare snakke rolig til den det gjelder. Prøve å spørre om personen vet hva den trenger.
Drikke vann eller lag en kopp med te
Start en aktivitet du vet du liker, tegning, lesing, gå en tur, spill gitar
Snakk med en venn
Trening er alltid bra og har fungert (er faktisk redningen) for meg. Så fort jeg kommer meg opp på den tredemølla eller har en styrkeøkt føler jeg meg umiddelbart bedre, og som en som sliter mye med angst og dyp depresjon kan jeg anbefale det til alle.
Noen ganger har det hjulpet meg å bare rydde huset, gjøre rent
Noen av disse tingene høres kanskje banale ut men det er vel verdt å prøve. Håper det går bedre.