Har noen funnet noe som fungerer ved slike anfall? Noen sier man bare skal legge seg ned og bli ferdig med det/ikke dytte bort katastrofetankene.
Andre sier man skal prøve å avlede seg, men at det da kan føre til at angsten varer lenger.
Det er så fælt å stå i og hører gjerne om erfaringer:) På forhånd takk for svar
Det finnes dessverre ikke én metode som fungerer for alle, fordi angst og panikkanfall oppleves veldig forskjellig fra person til person. Men det du beskriver – om man skal “stå i det” eller avlede – er et vanlig dilemma. Mange kjenner igjen akkurat den usikkerheten.
For noen hjelper det faktisk å legge seg ned, puste rolig og la kroppen få lov til å reagere uten kamp. Ikke fordi man skal gi opp, men fordi motstand ofte kan forsterke panikken. Når man slutter å kjempe imot, kan kroppen roe seg raskere. Dette er noe flere har nytte av, spesielt hvis anfallene er korte og svært intense.
For andre fungerer det bedre å avlede, men på en myk måte – ikke å presse bort tankene, men å gi hjernen noe annet å holde i. Det kan være å fokusere på lyder i rommet, en tekstur man holder i hånden, noe visuelt, telling, eller å flytte beina litt. Avledning trenger ikke å gjøre angsten lengre; det kommer mest an på hvordan man gjør det. Hensikten er ikke å løpe fra tankene, men å hjelpe kroppen ut av panikkmodus.
Noen opplever også at det hjelper å minne seg selv på:
“Dette er ubehagelig, men ikke farlig. Det kommer til å gå over, som det har gjort før.”
Det viktigste er egentlig dette:
Du gjør ikke noe feil. Det er helt normalt å prøve forskjellige strategier og være usikker på hva som hjelper.
Det kan ta litt tid å finne ut hva som fungerer best for deg, og det er lov å teste begge tilnærmingene i forskjellige situasjoner. Og det er helt forståelig at du synes det er tøft – panikk og angst er utrolig fysisk og skremmende.
Håper du får flere delte erfaringer her inne også. Du er ikke alene om dette ❤️
Tusen takk for at du svarer:)
Nei det er vanskelig, og man blir rådvill og det er så vondt.
Hører gjerne om andres erfaringer
Hvis du finner ut av noe så gjerne fortell, føler det samme, jeg er ofte klar nok til å innse at det bare er et anfall men hjelper lite på når du føler du dør og alt detter fra seg. Generelt slit mye med angst og de fleste dager føles vanskelige og tung, alt fra og lage mat til å lade telefonen kan føles som en tur på Mount Everest.
Min bestemor slet med dette mye også, i hvertfall i hennes tilfelle så hjalp medisiner. Du kan alltids spørre legen.
Alle her, er her for deg, send en melding når som helst og jeg skal prøve å svare.
Også, for meg er det beste å prøve å unngå stress.
Ha en nydelig dag!
Tusen takk for svar.
Nei dt er tungt og dt er vanskelig å stå i. Alt er et ork og jeg forstår ikke hvordan jeg skal stå i dt når dt er på dt verste. Da blir alt så håpløst..
Hva hjelper deg Divine, å komme gjennom dagen når alt er et ork?
Prøver bare p gjøre det beste ut av det, går ofte veldig tregt men bare prøv å gjøre noe du vet du liker
Se etter 4 ting i rommet
Hør etter 3 ting i rommet
Lukt etter 2 ting i rommet
Føl etter 1 ting i rommet
Dette fører tankene vekk fra det som gjør vondt eller det som gjør deg redd.
Dette høres kanskje dumt ut, men jeg har hatt nytte av det selv. Stikk pekefingrene i ørene og dra nedover 5-10 sekunder. Ikke hardt inn i øregangen, bare nok til at du får tak. Jeg begynner å gjespe skikkelig nesten med en gang og det skal virke avstressende. Det sies at dette stimulerer vagusnerven (hovednerven som går fra indre organer til hjernen). Mulig det virker ved å avspore hjernen. Jeg vet ikke. Burde ihvertfall være ufarlig å prøve, men må innrømme at jeg føler meg ganske dum når jeg gjør det…