Overspising

Hei, jeg er ung jente som lenge har slitt med diverse psykiske problemer. Noe jeg har slitt med før men ekstra mye nå er kropp og mat.

Ofte før har jeg Overspist for å straffe eller for og spise vekk følelsene mine noe jeg heldigvis har klart å så å si slutte med.

Problemet nå er at jeg Har perioder hvor jeg bare spiser masse. Mer en jeg orker og klarer å spise. Jeg har liksom ingen kontroll og jeg klarer ikke å stoppe.

Er det noen som enten går eller har gått gjennom dette som har noe tips?

Det du beskriver er en typisk overspisnings lidelse. Og den vil dessverre være med deg hele livet ditt, selv om du i perioder, eller til og med helt klarer å slutte med overspising.

Når du sier du har perioder hvor du bare spiser masse, uten å ha kontroll, så er nok også dette for å dempe følelsene dine. Hjernen din har lært seg at det å spise er en mekanisme for å dempe følelser, og det blir det samme som skjer når noen bruker rusmidler for å dempe følelsene sine. Mat blir rett og slett et rusmiddel, og du vil ha behov for rusmiddelet ditt, og derfor har du dager hvor du spiser uten å ha kontrollen over hva du gjør.

Jeg lider av en overspisnings lidelse selv, og jeg bruker mat som trøst, straff, belønning, spise bort følelser osv… Jeg har mat knyttet til nesten alle følelsene mine, det eneste jeg ikke har mat knyttet til er sex. Noe som noen også har koblet maten opp mot. Jeg er 38 år i dag, men jeg har hatt en overspisnings lidelse siden før jeg var 10 år. Og den er der fordi jeg har, og blir enda ertet og mobbet for hvordan jeg ser ut. Og som du og sikkert har opplevd, så bruker du maten til å rømme unna disse tingene.

Overspising er en spiseforstyrrelse på lik linje med andre spiseforstyrrelser, det er den mest vanlige spiseforstyrrelsen som finnes, men også den det er minst behandling for i Norge. Jeg vet, for jeg leter etter en god behandling som kan hjelpe meg med den, uten å egentlig ha funnet noe som hjelper meg helt enda.

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, du sier du er ung. Men de beste tipsene jeg kan gi deg er å snakke med fastlegen din, eventuelt helse sykepleier på skolen om du fremdeles er på skolen. Fortell de hvordan ditt forhold til mat er, og at du bruker det til å dempe følelsene dine.

Det er også noe som heter ROS, Rådgivning om Spiseforstyrrelser. De er veldig flinke i hva de gjør, de tilbyr ikke behandling, men de kan tilby veiledning, og samtaler. Jeg bor litt langt unna det nærmeste kontoret deres men jeg har samtaler med de ca. 1 gang i måneden via videosamtaler. Og det har hjulpet meg å forstå min spiseforstyrrelse mye bedre, samt at de hjelper meg med å snakke med legen min om hvordan jeg skal kunne få hjelp.

En annen ting som og hjelper meg mye, men det er ikke nødvendigvis noe som fungere for alle, og det vil ikke ta bort overspisningen, det er å finne en hobby som du liker veldig godt, og du kan sitte med i timevis uten at du egentlig tenker over følelser eller tid. Hva den hobbyen er, det må bli opp til deg, og hva du liker å gjøre, men ofte er kreative hobbyer til hjelp. Jeg driver med dataspill, og kreative ting som 3D printing, lage ting, male figurer osv…

Jeg håper du kan få hjelp fra de rundt deg til disse tingene. Jeg kan relatere til hvordan det du opplever er, og har selv min historie med det. Det finnes hjelp der ute, men det er ikke så lett å finne den. Men du er enda ung, og jo fortere du får hjelp, jo bedre er det til slutt. Skulle du trenge noen å prate med om disse tingene, så er du velkommen til å sende meg en privat melding.

Tusen takk for tips, og deling av din historie. Hjelper mye

Hei! Dame 22 her

Tenkte bare å dele i korte trekk min historie, i tilfelle det treffer en som har samme problem som jeg hadde.

Helt siden jeg gikk på barneskole har jeg slitt med overspising! Drunket følelsene mine i mat, ikke klart å kjenne på metthetsfølelse. Spist til jeg har hatt ordentlig vondt i magen. I ungdomskole årene ble dette etterfulgt av oppkast. Ettersom jeg følte et stort press på å være tynn. Har alltid drevet med mye sport så aldri vært overvektig.

Har vært i perioder hvor det går veldig dårlig og veldig bra fra jeg var typ 15 til nå 22. siste tre årene har jeg virkelig vurdert å få hjelp ettersom det påvirket mye i hverdagen.

Siste halve året har jeg blitt utredet for adhd. Fått diagnose og begynt på medisiner for det (Ritalin) bruk det i ca 2/3 måneder nå. Jeg er urolig fornøyd. Aldri hatt sånn følelse med mat før. Er en helt annen type sulten enn jeg er vandt med. Og metthetsfølelse. Jeg får vondt i magen eller lite energi og innser at åh jeg må spise litt. Og kjenner jeg ikke har plass til mer mat og stopper. Snackser ikke lenger. Kanskje på fredag og lørdag men er ikke noe jeg må gjøre opptil mange ganger i løpet av en dag.

Jeg er så fornøyd. Føler det har endret alt, er verdt å sjekke ut om du har adhd. Overspising er et vanlig kjennetegn for damer med adhd!

Jeg kjenner meg igjen å har lenge slitt med overspising. Jeg har adhd diagnose og går på ritalin. Men jeg overspiser alikavel. Heldigvis ikke like mye som før. Jeg klarte spise meg opp nermest 30 kg på ganske kort tid

Det kan du faktisk ikke vite.

En overspisingslidelse er ikke bare en spiseforstyrrelse, det er og en avhengighet. Og dessverre så vil en avhengighet være med deg livet ut. Så jo, det kan jeg faktisk vite.

Nei, det kan verken du eller noen andre ha sikker kunnskap om. Heller ikke de mest erfarne fagfolkene hevder at de kan det - de driver bare med kvalifisert gjetning.