jeg hater kroppen min veldig mye, ihvertfall magen min. jeg føler at jeg er for tjukk, for noen pr siden var jeg mye tynnere og finere, men jeg føler at jeg spiser for mye og så mye unødvendig. Jeg overspiser når jeg kjeder meg og uten å tenke over det men etter at jeg er ferdig med å spise for jeg en skyldfølelse og angrer på det. Enten sp kaster jeg opp maten eller spiser jeg veldig lite neste dag og bare stapper i meg vann så jeg ikke blir sulten. Jeg vil også gå ned i vekt med at jeg tenker at jeg veier for mye eller passer ikke inn i disse «standardene», der alle er moddelltynne og har fine kropper. Jeg begynner p se på kalorier og tenker på hvvor mye jeg får i meg, men heg prøver. å holde det helt normalt rundt venniner så de ikke tenker at det er noe med meg, men jeg vet ikke helt hva jeg burde gjøre.
Hei 💛
Først vil jeg si: det du beskriver, er det mange som kjenner seg igjen i. Det er vondt å gå rundt og være misfornøyd med kroppen sin, og det høres ut som du har det ganske tungt med både tanker og følelser rundt mat. Det du opplever nå, er ikke noe du skal stå i alene.
Når man begynner å overspise, få skyldfølelse, kaste opp maten eller sulte seg etterpå, er det tegn på at kroppen og hodet prøver å håndtere vanskelige følelser – ikke bare mat. Det er viktig å ta det på alvor, for slike mønstre kan utvikle seg til en spiseforstyrrelse, og det trenger man støtte til å jobbe seg ut av.
Du har allerede gjort noe veldig sterkt: du har merket at du trenger hjelp og skriver om det. Det er første og viktigste steg.
Her er noen råd videre:
- Snakk med en voksen du stoler på. Det kan være foreldrene dine, en lærer, eller helsesykepleier på skolen. Du kan si noe som:
“Jeg sliter med tanker om mat og kroppen min, og jeg merker at jeg ikke har det bra med det.”
Du trenger ikke forklare alt med én gang – det viktigste er å si noe, så du ikke bærer det alene.
- Ta kontakt med profesjonell hjelp. Helsesykepleier, fastlegen eller skolepsykologen kan hjelpe deg videre til riktig støtte, for eksempel BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk).
- Ikke prøv å løse dette alene ved å kontrollere mat. Jo mer man prøver å “fikse” det på egen hånd, jo mer kan tankene ta over. Det du trenger nå, er omsorg, trygghet og noen som kan hjelpe deg å finne tilbake til balanse – ikke straff eller regler.
- Ikke stol på “standardene” du ser på nettet. De fleste bilder og idealer er urealistiske, redigerte og fjerner alt som gjør mennesker ekte. Kroppen din fortjener respekt – ikke sammenligning.
Hvis du trenger noen å prate med anonymt:
- Kors på halsen: ring eller chat gratis på 116 111
- ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser: du kan chatte anonymt på nettros.no
Du fortjener å ha det bra med kroppen din, og du fortjener hjelp til å få det bedre 💛 Det går faktisk an å få tilbake roen med mat og kroppen, steg for steg – med støtte.